Succesrig børsnotering af Nordic Waterproofing i Stockholm

13. juni 2016

Ved børsnoteringen fredag d. 10. juni blev 69% af aktierne udbudt til salg, og med en aktiekurs på 71 er markedsværdien af Nordic Waterproofing nu på knap 1,7 mia. svenske kroner. Der var stor interesse for aktien, der blev væsentligt overtegnet.

Nordic Waterproofing blev i sin nuværende form etableret i 2011 af Axcel ved et såkaldt carve-out af tagdækningsaktiviteterne i henholdvis svenske Trelleborg AB og finske Lemminkäinen Oy. Selskabet er i dag en ledende nordisk aktør inden for tagdækningsindustrien med en omsætning på knap 1,7 mia. svenske kroner.

I løbet af Axcels og co-investoren KIRKBIs ejerperiode har Nordic Waterproofing mere end fordoblet sin indtjening (EBITDA) til 204 mio. svenske kroner i 2015.

Hertil siger Christian Frigast, der er Managing Partner hos Axcel og bestyrelsesmedlem i Nordic Waterproofing:

"Børsnoteringen af Nordic Waterproofing i Sverige med en indtjeningsmultipel på 9,6x viser, at det svenske IPO-marked er meget velfungerende. Selskabet får således 6.000 retail-investorer og over 100 institutionelle investorer fra Norden, EU og USA. Og med tre betydelige svenske cornerinvestorer, der samlet tegnede sig for 23% af aktiebogen, har Nordic Waterproofing nu en solid investorbase, som lover godt for fremtiden."

Ved børsnoteringen blev ca. 2/3 af den samlede aktiekapital solgt, og det betød, at aktiebogen blev overtegnet flere gange. Axcel og KIRKBI vil nu have en lock-up-periode på 180 dage.

"Den vellykkede børsnotering med både svenske og internationale investorer vil give Nordic Waterproofing en god start som børsnoteret selskab. Axcel, der fortsat er selskabets største aktionær, kommer til at fortsætte arbejdet i bestyrelsen for at sikre, at selskabet møder markedets forventninger" siger Vilhelm Sundström, som er partner hos Axcel og ansvarlig for investeringen i Nordic Waterproofing.

Yderligere information om børsnoteringen kan læses her: http://www.nordicwaterproofing.com/ipo

Rådgivere

ABG Sundal Collier og Carnegie er Joint Global Coordinators og Joint Bookrunners. Moelis & Company UK LLP er Nordic Waterproofings og Axcels finansielle rådgivere. Roschier og Plesner er juridiske rådgivere.

Axcel blev grundlagt i 1994 af en gruppe investorer fra Danmarks største finansielle

og industrielle virksomheder. Axcel er i dag en nordisk kapitalfond, som fokuserer på mellemstore virksomheder og har en bred kreds af danske og internationale investorer. Axcel har rejst fire fonde med sammenlagt ca. 10 mia. kr. i kapitaltilsagn. Fondene har gennemført 43 investeringer og mere end 80 større tilkøb til disse. 35 virksomheder er blevet solgt eller børsnoteret. Axcel ejer i dag 8 virksomheder som tilsammen har omsætning på ca. 6 mia. kr. og ca. 4.000 medarbejdere. Yderligere oplysninger kan ses på www.axcel.dk.

Om Nordic Waterproofing

Nordic Waterproofing blev i sin nuværende form etableret i 2011 af Axcel ved en fusion mellem svenske og danske datterselskaber af Trelleborg AB og Lemminkäinen Oy.

I dag er Nordic Waterproofing en af de førende udbydere af tagdækningsprodukter i

Nordeuropa. Selskabet leverer produkter og løsninger af høj kvalitet til tagdækning i Sverige, Finland, Danmark, Norge, Belgien, Holland, Polen, Storbritannien og Tyskland. Selskabet markedsfører sine produkter og løsninger under ni brands, hvoraf de fleste er blandt de mest etablerede og anerkendte mærker på deres respektive markeder, såsom Mataki, Trebolit, Phønix Tag Materialer, Kerabit, Nortett og SealEco.

For mere information se www.nordicwaterproofing.com.

Axcel:

Christian Frigast, Managing Partner