MITA-TEKNIK INDGÅR PARTNERSKAB MED AXCEL

1. februar 2012

Familien Andersen har indgået aftale med Axcel om at overdrage aktiemajoriteten i Mita-Teknik, der leverer styringssystemer til vindmølleindustrien og andre industrier. Brødrene Jesper Andersen og Thomas Andersen fortsætter i deres nuværende position som henholdsvis administrerende direktør og leder af udviklingsafdelingen og vil fortsat være en betydelig del af ejerkredsen.

Mita-Teknik blev grundlagt i 1969 af Holger og Connie Andersen. Siden da har virksomheden gennemgået en flot udvikling og er i dag en af verdens ledende leverandører af styringssystemer med 230 ansatte og et resultat af primær drift (EBIT) på 85 mio kr.

I 2004 gennemførte familien bag Mita-Teknik et generationsskifte, hvor ejerskabet af virksomheden blev overdraget til grundlæggernes tre børn, herunder Jesper Andersen og Thomas Andersen, der i dag har ansvaret for den daglige drift som henholdsvis administrerende direktør og leder af udviklingsafdelingen.

Mita-Teknik har i dag en lang række af verdens førende vindmølleproducenter som kunder og har gennem de senere år opnået en særlig stærk markedsposition på det kinesiske marked, som i dag er verdens største. Virksomheden har 80 ansatte beskæftiget i sin udviklingsafdeling, som i tæt samarbejde med kunderne arbejder med at optimere eksisterende kontrolsystemer og udvikle nye løsninger til fremtidens mølletyper. De flotte resultater har ført til en række påskønnelser, herunder vandt Mita-Teknik den landsdækkende udgave af Entrepreneur of The Year i 2010.

”Mita-Teknik har været på en fantastisk rejse og har udviklet sig til en international virksomhed med en ledende markedsposition inden for sit felt. Jeg ser et fortsat stort potentiale i virksomheden og er sikker på, at virksomheden går en spændende tid i møde,” udtaler Mita-Tekniks grundlægger, Holger Andersen. Jesper Andersen, CEO i Mita-Teknik, uddyber: ”Mita-Teknik har et solidt brand og en stærk markedsposition. Med lanceringen af en ny forbedret produktgeneration står vi stærkt positioneret til at vokse og tiltrække nye kunder. Jeg er sikker på, at vi med en engageret medejer som Axcel vil kunne accelerere den positive udvikling i Mita-Teknik til gavn for både kunder og ansatte.”

Med købet af en majoritetspost i Mita-Teknik ønsker Axcel at videreudvikle virksomheden og styrke dens markedsposition globalt.

”Vi har gennem en årrække haft kontakt med Mita-Teknik, som har præsteret flot, selv under finanskrisen. Vi føler os overbevist om, at det nye partnerskab vil blive en stærk konstellation. Virksomheden er yderst velfunderet hvad angår teknologi, kunder og medarbejdere. Vi har stor tiltro til virksomhedens ledelse og dens udviklingsmuligheder”, siger Jacob Thygesen, der er partner hos Axcel og ansvarlig for investeringen.

Erhvervelsen forudsætter konkurrencemyndighedernes godkendelse.

Nordea Corporate Finance har været eksklusiv finansiel rådgiver for familien Andersen og Mita-Teknik, og Accura har bistået som juridisk rådgiver.

Om Mita-Teknik

Mita-Teknik er en verdensledende producent af styringskoncepter til vindmølleindustrien og andre industrier. MitaTeknik tilbyder et unikt styringskoncept til vindmølleindustrien, som kan tilpasses den enkelte kundes behov, og som dækker kontrol, styring og overvågning af enkeltvindmøller og hele vindmølleparker. Mita-Tekniks stærke markedsposition er et resultat af et konstant fokus på den enkelte kunde samt produktinnovation forankret i mere end 40-års udvikling og praktisk erfaring fra arbejde med styringsløsninger. Siden 1980'erne har Mita-Teknik leveret over 40.000 kontrolsystemer til vindmølleindustrien. Virksomheden blev grundlagt i 1969.

Mita-Teknik har domicil i Rødkærsbro i Danmark og har udviklingsaktiviteter i Ukraine og salgs- og supportaktiviteter i henholdsvis Kina og Indien samt en salgsrepræsentation i USA. Virksomheden har 230 ansatte.

www.mita-teknik.com

Axcel blev grundlagt i 1994 af en gruppe investorer fra Danmarks største finansielle og industrielle organisationer. Axcel fokuserer på mellemstore virksomheder i Danmark og Sverige og har en bred kreds af danske og internationale investorer. Axcel har rejst fire fonde med sammenlagt ca. 10 mia. kr. i kapitaltilsagn og har gennemført 37 investeringer og mere end 45 større tilkøb. Foreløbig er 23 virksomheder blevet solgt eller børsnoteret. Axcel ejer i dag 15 virksomheder og en betydelig aktiepost i PANDORA, og disse virksomheder har tilsammen en omsætning på ca. 16,4 mia. kr. Axcels medarbejdere har betydelig erfaring med udvikling af virksomheder såvel fra ledelsesposter i industrien som fra management consulting og corporate finance www.axcel.dk

Yderligere oplysninger vedrørende denne pressemeddelelse kan fås ved henvendelse til:

Mita-Teknik

Jesper Andersen, CEO, tlf. +45 86 65 86 00