Marika Fredriksson: ”Penge er vigtige – de giver frihed”

8. april 2019

Axcel har over det seneste år budt velkommen til tre nye profiler i sit Advisory Board. Det er topchefen i den danske verdensleder inden for avancerede pumper, Mads Nipper fra Grundfos, den uafhængige rådgiver og tidligere chef for Corporate & Investment Banking i Nordea Danmark, Jørgen Høholt, og finansdirektøren i verdens førende vindmølleproducent Vestas, Marika Fredriksson.

Der er alle mulige måder at præsentere de tre nye bestyrelsesmedlemmer, men jeg har valgt at bede cheføkonomen i tænketanken Axcelfuture, Thomas Bernt Henriksen,
tale med Mads Nipper, Jørgen Høholt og Marika Fredriksson om deres syn på deres egne og erhvervslivets vigtigste dagsordener i 2019-2020. Interviewet med Marika Fredriksson følger neden for, hvori hun fortæller om, hvordan hun var med til at vende udviklingen i Vestas.

Jeg glæder mig til samarbejdet

Lars Rebien Sørensen
Formand for Axcel Advisory Board

Marika Frederiksson har siden 2013 været finansdirektør i Vestas. Foto: Per Morten Abrahamsen.

Moderne virksomheder er komplekse størrelser, men der er ingen grund til at gøre kernen i det at drive en virksomhed tilsvarende indviklet. Sådan siger Marika Fredriksson, finansdirektør i verdenslederen inden for vindenergi, danske Vestas. Marika Fredriksson er netop indtrådt i den nordiske kapitalfond Axcels Advisory Board sammen med topchefen i Grundfos, Mads Nipper, og den tidligere chef for storkunder i Nordea, Jørgen Høholt.

”Det er så enkelt, at penge er vigtige. Penge giver virksomheder friheden til at agere,” fastslår Marika Fredriksson i et interview med cheføkonom i tænketanken Axcelfuture Thomas Bernt Henriksen og peger på Vestas som et eksempel på, hvordan et skarpt fokus på indtjening og likviditet på få år kan få en virksomhed til at tilbageerobre evnen til at forme sig egen fremtid.

”Da jeg kom til Vestas i 2013, var selskabet i krise. Aktiekursen var på 25 kr., og fokus var alene på at få selskabet til at overleve. I midten af 2013 havde vi ingen penge, og det tvang os til at være ekstremt formåls- og indtægtsfokuserede,” siger Marika Fredriksson, som i årene efter 2013 var med til at bringe antallet af ansatte i vindgiganten ned fra 23.000 til 15.000, samtidig med at Vestas reducerede antallet af virksomheder i koncernen fra 31 til 19.

Resten er, som man siger, historie.

Aktiekursen er toogtyvedoblet siden 2013 til en kurs på ca. 550. Vestas har bevaret sin status som verdens førende vindmølleproducent. Selskabet har i dag desuden 21,5 mia. kr. i krigskassen til at udvikle forretningen.

Praktiserer hvad hun prædiker
Det i sig selv dokumenterer, at Marika Fredriksson praktiserer, hvad hun prædiker. Hendes grundlæggende tro på, at virksomhederne skal være solidt polstrede, stikker imidlertid dybere end en enestående karriere i toppen af svensk og nu dansk erhvervsliv. Marika Fredriksson er vokset op på en gård tæt ved Eskilstuna, en by på godt 65.000 indbyggere en god times kørsel fra Stockholm.

”Jeg kommer fra landet. Vi har en gård, hvor vi opdrætter heste. På den måde har mine forældre selv altid været entreprenører. Vi har altid talt om, hvor pengene skulle komme fra, og hvordan vi kunne skabe muligheder for gården. Jeg ved, hvad det kræver, for at lønnen skal komme hver måned,” siger Marika Fredriksson.

Hvis man spørger Marika Fredriksson, hvad hun kan bringe ind i en kapitalfond, er hun ikke i tvivl:

”Jeg er en industriel person og er rundet af den svenske industrielle kultur. Og det er det, som jeg synes er mest spændende. Som person er jeg saglig og direkte. Jeg ser det som min opgave at bygge strukturer, at organisere og prioritere,” siger Marika Fredriksson, som i sin karriere har været finansdirektør i markante svenske selskaber som Volvo Construction Eqiupment, Autoliv og Gambro, inden hun blev hentet til Vestas. I dag sidder hun i øvrigt i bestyrelsen for to markante svenske industrivirksomheder, Sandvik og SSAB.

”Jeg ved, hvad det vil sige at drive en virksomhed, som er ejet af en kapitalfond. Jeg var finansdirektør i Gambro, som var ejet af EQT og Investor, og her fik jeg indblik i, hvad der både er let og svært. Det har jeg også haft stor nytte af i en stor virksomhed som Vestas.”

Svenske Gambro, som bl.a. producerer dialyseudstyr, blev i 2013 købt af amerikanske Baxter for ca. 24 mia. danske kroner.

Masser af muligheder for kapitalfonde
Marika Fredriksson ser masser af muligheder for kapitalfonde i de kommende år, uanset om konjunkturerne svækkes eller ej.

”Jagten på kerneforretningen vil fortsætte i mange virksomheder i mange år frem. En lavkonjunktur vil kun skærpe den dagsorden, for det er dyrt at være god til alting. Derfor vil konglomeraterne fortsætte med at tilpasse forretningen og jagte kernen,” mener Marika Fredriksson, som heller ikke tror, at det skader, hvis de ophedede finansielle markeder køler lidt af.

”En afmatning i konjunkturerne vil skabe en mulighed for at købe virksomheder billigere. Så selv om der er færre penge i markederne, så vil der altid være en mulighed for at købe virksomheder,” siger Marika Fredriksson, som i øvrigt ikke er den første fra Vestas til at være tilknyttet Axcel.

Johannes Poulsen, den legendariske Vestas-topchef i årene 1987-2002, er tidl. medlem af bestyrelsen i Axcel.