Mads Nipper: ”Vi skal både tjene penge og skabe værdi for samfundet”

6. maj 2019

”Det handler i dag om balanceret værdiskabelse. Det drejer sig ikke kun om finansielt afkast, men også om, hvorvidt man som virksomhed skaber samfundsværdi. Som virksomhed skal man også kunne dokumentere, at man skaber værdi for medarbejderne, for klimaet og i forhold til ressourceudnyttelse,” siger Mads Nipper, som er et af tre nye medlemmer af den nordiske kapitalfond Axcels Advisory Board. De to andre er Marika Frederiksson, finansdirektør i Vestas, og Jørgen Høholt, tidligere chef for storkunder i Nordea.

Axcel har over det seneste år budt velkommen til tre nye profiler i sit Advisory Board. Det er den uafhængige rådgiver og tidligere chef for Corporate & Investment Banking i Nordea Danmark, Jørgen Høholt, finansdirektøren i verdens førende vindmølleproducent Vestas, Marika Fredriksson og topchefen i den danske verdensleder inden for avancerede pumper, Mads Nipper fra Grundfos.

Der er alle mulige måder at præsentere de tre nye bestyrelsesmedlemmer, men jeg har valgt at bede cheføkonomen i tænketanken Axcelfuture, Thomas Bernt Henriksen, 
tale med Jørgen Høholt, Marika Fredriksson og Mads Nipper om deres syn på deres egne og erhvervslivets vigtigste dagsordener i 2019-2020. Interviewet med Mads Nipper følger neden for, hvori han fortæller om virksomheders og kapitalfondes ansvar for at skabe værdi for samfundet.

Jeg glæder mig til samarbejdet

Lars Rebien Sørensen
Formand for Axcel Advisory Board


Mads Nipper er topchef i den danske verdensleder inden for avancerede pumper, Grundfos.

Man skal ikke lede længe for at finde ud af, hvad Mads Nipper, topchef i den danske verdensleder inden for energieffektive pumpe- og vandløsninger og nyt medlem af Axcels Advisory Board, mener om moderne kapitalisme og virksomhedsdrift: ”Jeg finder det opmuntrende, at vi ser tydelige tegn på, at gammeldags, kortsigtet kapitalisme slår fejl,” skrev Nipper på LinkedIn for nylig.

Mads Nipper siger, at det er hans syn på værdiskabelse, som han tager med ind i Axcel.

”Jeg tror, at når man ser på de virksomheder, som Axcel i fremtiden vil investere i og sælge videre, så vil både vi i Axcel og Axcels investorer stille spørgsmålet, om selskaberne grundlæggende er ’fit for the future’,” siger Mads Nipper. Det begreb handler om, at virksomheder, også Grundfos selv, skal have et langsigtet perspektiv og have spurgt sig selv, om det produkt, som virksomheden arbejder med, er med til at gøre noget godt for det omgivende samfund.

”Jeg er helt fundamentalt drevet af at være med til at gøre en forskel,” siger Mads Nipper, som i Grundfos selv har stået i spidsen for en finansiel turnaround og før det var med til at redde LEGO.

”Jeg har prøvet at arbejde i en virksomhed, som stod i en akut livskrise, nemlig LEGO. Opgaven i Grundfos var på en måde sværere, fordi vi ikke stod på en brændende platform. Vi stod i stedet i en snigende krise, hvor det gik langsomt tilbage år efter år,” fortæller Mads Nipper.

Derfor har det været en hel central opgave for Nipper at skabe en stærk formålskultur i Grundfos oven på en traditionel kultur. 

”Vi underudnyttede vores potentiale i Grundfos”
Mads Nipper, som selv står i spidsen for en fondsejet virksomhed med dybe rødder, forstår slet ikke, at der kan være en debat om, hvorvidt én ejerform i erhvervslivet er bedre end en anden.

”Der findes ikke én ejerform, som er bedre end en anden. Når man sidder i en virksomhed, så har man nu den ejerform, man har, og så er opgaven at tage inspiration fra de andre ejerformer. Alle ejerformer har deres styrker og svagheder,” siger Mads Nipper.

Når man spørger, hvorfor han har sagt ja til at sidde i et Advisory Board i en kapitalfond, er svaret klart:

”I enhver ledelsesposition er det vigtigt at undgå at køre i en tunnel. I forhold til Axcel kan jeg bidrage med mit syn på værdiskabelse og med viden om brancher og virksomhedsdrift. Men for mig handler det også bare om at lære noget nyt,” siger Nipper og fortsætter:
”Opgaven i Axcel er i mine øjne både at skabe afkast til investorerne og bidrage til at få Axcel og Axcels investorer til at tænke i værdiskabelse i et bredt perspektiv.”

Ud over at være topchef i Grundfos og medlem af Axcels Advisory Board er Mads Nipper næstformand i bestyrelsen for slagterigiganten Danish Crown og medlem af bestyrelsen i B&O. Mads Nippers karriere giver imidlertid ikke et dækkende svar på, hvad der har formet hans syn på ledelse og værdiskabelse.

”Jeg er vokset op i Skagen i en familie af skibsbyggere og fiskere. Jeg havde egentlig set for mig at være fisker, men her var fremtiden ikke så lys, så jeg måtte læse videre,” siger Mads Nipper, som lærte af sin mor, at man altid skal huske at have en flaske champagne på køl:

”Man skal ikke være bange for at fejre noget, når der pludselig er en anledning. Jeg har fået med helt fra barnsben, at man skal bruge sit liv på ting, som betyder noget for andre.”