Lars Rebien Sørensen ny formand for Axcel Advisory Board – Niels B. Christiansen fratræder efter 12 år

22. januar 2018

Efter at Niels B. Christiansen er tiltrådt som CEO i LEGO, ønsker han at påtage sig færre eksterne forpligtelser og stopper derfor som formand for Axcel Advisory Board efter 12 år, heraf syv som formand. Han afløses af Lars Rebien Sørensen, der indtil udgangen af 2016 var CEO i Novo Nordisk.

Lars Rebien Sørensen udtaler i forbindelse med sin tiltrædelse:

”Axcel har markeret sig som Danmarks førende kapitalfond, og det har jeg fulgt med interesse gennem årene. Det er spændende at skabe vækst i virksomheder, og jeg håber i den forbindelse at kunne bidrage med mine internationale erfaringer.”

Den afgående formand Niels B. Christiansen udtaler:

”Der er skabt store resultater gennem mange år – senest den succesrige fundraising af Axcel V. Jeg ser tilbage på mange spændende investeringer og frasalg, og det har været en fornøjelse at følge virksomhedernes udvikling under Axcels ejerskab. Jeg er rigtig glad for at overlevere formandsstafetten til en kapacitet som Lars Rebien Sørensen.”

Niels B. Christiansen vil fremover fortsat have tilknytning til Axcel som Industrial Advisor.

Christian Frigast, som er Executive Chairman og partner hos Axcel, udtaler:

”Jeg vil gerne takke Niels for den indsats, han har lagt i Axcels Advisory Board som medlem siden 2005 og som formand siden 2010. Vi har haft stor glæde af at kunne trække på Niels’ kommercielle forståelse og internationale udsyn både i forhold til fondens nye investeringer og eksisterende selskaber. Vi ser nu frem til at arbejde sammen med Lars Rebien Sørensen, der er en topleder på højeste internationale niveau.”

Mere information om Axcels fonde og corporate governance kan findes på www.axcel.dk.

Om Lars Rebien Sørensen

Lars Rebien Sørensen tiltrådte hos Novo Nordisk i 1982 og blev i 1994 en del af virksomhedens topledelse. I 2000 blev han CEO, en stilling, han bestred frem til udgangen af 2016. Lars Rebien Sørensen er desuden næstformand i Carlsberg, medlem af bestyrelsen hos Jungbunzlauer, SCA, Thermo Fischer Scientific, Novo Nordisk Fonden og Novo Holdings A/S. I 2007 blev Lars Rebien Sørensen udnævnt til adjungeret professor ved Københavns Universitet og blev i 2015 og 2016 kåret til verdens bedste CEO af Harvard Business Review.

Axcel blev grundlagt i 1994 af en gruppe investorer fra Danmarks største finansielle og industrielle virksomheder. Axcel er i dag en nordisk kapitalfond, som fokuserer på mellemstore virksomheder og har en bred kreds af danske og internationale investorer. Axcel har rejst fem fonde med sammenlagt ca. 14,4 mia. kr. i kapitaltilsagn. Fondene har gennemført 48 investeringer og mere end 90 større tilkøb til disse. 37 virksomheder er blevet solgt eller børsnoteret. Axcel ejer i dag 11 virksomheder, som tilsammen har en omsætning på ca. 9 mia. kr. og omkring 6.000 medarbejdere.