HUSCOMPAGNIET TRODSER BYGGEKRISEN – LEVERER BEDSTE RESULTAT NOGENSINDE

13. marts 2011

HusCompagniet as, Danmarks største leverandør af en-familieshuse, går stik i mod alle markedstrends og leverede i 2008 sit bedste resultat nogensinde. Omsætningen rundede en milliard, og nettoresultatet blev næsten 130 mio. kr. Årsagen til det gode resultat skal især findes i virksomhedens unikke koncept, der bygger på sikkerhed og tryghed, som gør, at forbrugerne fortsat tør binde an med nybyggeri

HusCompagniet as, der siden 1972 har bygget flere end 6.000 enfamilieshuse og andelsboliger over hele Danmark, opnåede i 2008 en omsætning på 1,042 mia kr. og et nettoresultat på godt 130 mio kr. Et resultat, som er virksomhedens hidtil bedste, og som lægger afstand til branchens øvrige aktører i et marked, der ellers er præget af bolig- og byggekrise.HusCompagniets kraftpræstation skal primært tilskrives virksomhedens koncept, som under mottoet ”Tryghed, tillid og trivsel” er unikt i branchen, fortæller Steffen Baungaard, adm. direktør i HusCompagniet:

”At bygge ny bolig er en meget stor beslutning for de fleste familier. En hjørnesten i HusCompagniets koncept har altid været at sikre kunderne størst mulig tryghed i forbindelse med huskøbet. Bl.a. ved at kunderne først betaler ved indflytning. Det skaber ro og tillid, og det betyder, at der indtil videre er 6.000 danske familier, der har valgt vores huse. Den tillid kan man kun gøre sig fortjent til ved at levere en høj grad af sikkerhed og kvalitet – og blive ved med det. Det kan vi, og det er årsagen til, at forbrugerne fortsat vælger huse fra HusCompagniet, selv i vanskelige tider som nu.”

HusCompagniet er landsdækkende med salgsafdelinger i Ringsted, Odense, Horsens, Haderslev, Ålborg og Hillerød. De to sidste kontorer er netop åbnet, og yderligere afdelinger overvejes, og dette er endnu et eksempel på, at HusCompagniet er mønsterbryder i en krisetid.

”Vi er selvfølgelig opmærksomme på udfordringerne i markedet omkring os. Men vi er markedets største aktør, og vi har verdens bedste koncept. Vi er en finansielt særdeles solid virksomhed, vi har langsigtede og stærke ejere, og samtidig har vi en decentraliseret og meget smidig organisation, som gør at vi hurtigt kan tilpasse os markedet. Derfor tør vi godt satse yderligere, bl.a. med åbningen af 3 nye salgskontorer,” siger Steffen Baungaard.

Nedgangen i markedet for nybyggeri kan hos HusCompagniet primært ses i form af et fald i ordretilgangen, således at virksomheden i 2008 havde 4-6 måneders produktion dækket i forhold til 8-12 måneder i 2007. Dette har dog ikke påvirket resultatet i 2008, og HusCompagniet forventer en omsætning i 2009 på niveau med 2008, hvilket i sig selv vil være et stærkt resultat givet markedets hidtidige udvikling.

Det tager HusCompagniet mellem 12 og 16 uger at bygge et hus - fra første spadestik, til nøglen overdrages til køber, og først her skal køber betale. Et typisk hus koster mellem 1,3 og 1,7 mio. kr. Huse på omkring 150 m2 er mest populære i øjeblikket, og ordrebogen hos HusCompagniet er fuld de næste mange måneder frem.

Om HusCompagniet as

HusCompagniet as bygger årligt ca. 600 huse. Virksomheden har ca. 125 medarbejdere fordelt på 6 afdelinger over hele Danmark.HusCompagniet as omfatter de to typehus-producenter FM-Søkjær & interbyg. Virksomhedens hovedaktionær er kapitalfonden Axcel, der i 2006 investerede i Horsens-baserede FM-Søkjær med det overordnede formål at videreudvikle FM-Søkjær gennem forsat vækst – organisk såvel som gennem akkvisitioner. Som led i denne strategi købte FM-Søkjær i december 2006 den familieejede sjællandske konkurrent interbyg og blev hermed en af Danmarks største leverandører af enfamiliesparcelhuse og -andelsboliger.

www.fm-soekjaer.dk

www.interbyg.dk

For yderligere information, kontakt:

Adm. direktør Steffen Baungaard

HusCompagniet as