HANNE B. SØRENSEN NY I AXCELS BESTYRELSE

27. januar 2011

Hanne B. Sørensen (f. 1965) er i januar 2011 indvalgt i Axcels bestyrelse.

Hanne B. Sørensen er kommerciel direktør (CCO) i Maersk Line, som er verdens største containerrederi. Hun har tidligere arbejdet som finansdirektør i både Europa og Fjernøsten, og i 2008 kom udnævnelsen til Senior Vice President og Chief Commercial Officer, hvor hun har ansvaret for rederiets kommercielle drift.

Hanne B. Sørensen har bl.a. stået i spidsen for udviklingen af Maersk Lines økonomisystemer, og har ydet betydelige bidrag til den omstillingsproces og revitalisering som containerrederiet har været igennem i de senere år. Hanne B. Sørensen er M.Sc. i Business Economy fra Aarhus Universitet.

Axcels bestyrelsesformand, Niels B. Christiansen udtaler i forbindelse med Hanne B. Sørensens indtræden i Axcels bestyrelse:

“Med Hanne B. Sørensen får vi en endnu en kapacitet ind i Axcels bestyrelse. Hanne B. Sørensen har et betydeligt internationalt udsyn, og har stået i spidsen for en række tunge udviklingsopgaver hos Maersk Line. Hun har desuden fremragende samarbejdsevner, og jeg er derfor sikker på, at hun vil blive en stor gevinst for Axcel, der i den kommende tid skal gennemføre en række vigtige investeringer i danske og svenske virksomheder, hvor globalt udsyn er mere afgørende end nogensinde før.”

Axcels bestyrelse består herefter af formand Niels B. Christiansen, næstformand Bent Pedersen, Johannes Poulsen, Peter Damgaard Jensen, Lars Johansen, Jens Moberg og Hanne B. Sørensen.

Om Axcel:

Axcel blev grundlagt i 1994 af en gruppe investorer fra Danmarks største finansielle og industrielle virksomheder. De ønskede muligheden for at foretage investeringer i en toneangivende dansk kapitalfond med et stærkt, uafhængigt ledelsesteam. Axcels investeringsfokus og investorbase er sidenhen blevet udvidet, således at Axcel i dag fokuserer på mellemstore virksomheder i Danmark og Sverige og har en bred kreds af danske og internationale investorer. Axcel har rejst fire fonde med sammenlagt ca. 10 mia. kr. i kapitaltilsagn. Axcel har hidtil gennemført 35 investeringer og mere end 45 større tilkøb, og er blandt de fonde i Norden, som har foretaget flest investeringer. Foreløbig er 22 virksomheder blevet solgt eller børsnoteret. Axcels investeringer omfatter i dag 15 virksomheder i forskellige sektorer med en samlet omsætning på ca. 12,5 mia. kr. Axcels investeringsteam omfatter 27 medarbejdere, heraf 20 investeringsansvarlige med bred erfaring med udvikling af virksomheder, såvel fra ledelsesposter i industrien, som fra management-consulting og corporate finance.

Yderligere oplysninger:

Niels B. Christiansen, Tel: +45 40 55 85 80