Frontmatec overtager førende spansk distributør Intecal

14. januar 2019

Frontmatec, verdensførende leverandør af kundetilpasset udstyr, løsninger og software til kødindustrien, har underskrevet en aftale om købet af den førende spanske distributør og service-udbyder inden for fødevareteknologisk udstyr, Intecal - Industrial Técnico Alimentaria, S.A.

Den globale efterspørgsel efter rødt kød stiger med den voksende befolkningstilvækst. Spanien har haft stor succes med at møde denne efterspørgsel og har øget sin produktion til at blive den største producent af svinekød i Europa. Denne overtagelse markerer endnu et skridt i Frontmatecs ambition om at blive den globalt foretrukne leverandør af udstyr, projekter, automation og robotteknologi ved at styrke sin position på det attraktive spanske marked. Foruden at være en førende national leverandør tilbyder Intecal også en fortræffelig service, hvilket er et vigtigt område, som Frontmatec er ivrig efter at udvide.

Frontmatecs administrerende direktør, Henrik Andersen, udtaler:

“Med købet af Intecal får vi tilført en yderst stærk salgs- og service partner, som vil styrke vore position på det vigtige spanske marked betydeligt. Med det nyligt indgåede partnerskab med AIRA er Frontmatec nu den ubestridte globale leder inden for automation og robotteknologi til kødindustrien og vi er sikre på, at det spanske marked vil byde kombination af et bredt produktprogram med en stærk lokal salgs- og servicekanal velkommen.”

Den nuværende ejer og grundlægger af Intecal, Manel Bernado, vil sammen med Oscar Bernado og chefen for Frontmatec Spain, Francesc Agusti, udgøre den nye ledelse i Frontmatec – Intecal.

Manel Bernado siger om overtagelsen:

“Frontmatec er et fremragende match for Intecal. Frontmatec har en bred produktportfolio og stor projekt-ekspertise indenfor rødt kød og jeg er overbevist om, at dette vil komme vores kunder til gode i stor stil. Det er indlysende, at Spanien er et vigtigt marked for Frontmatec og jeg er overbevist om, at Intecal sammen med Frontmatec Spain og AiRA Robotica, som vi i øvrigt har et udmærket forhold til, vil vokse og blive den foretrukne leverandør til fødevareindustrien i Spanien.”

Om eventuelle ændringer til den fremtidige forretning, tilføjer Manel Bernado: “Vi vil fortsætte vores samarbejde med vores mangeårige samarbejdspartnere, som alle komplementerer Frontmatecs store produktportfolio, og vi vil fortsætte med at supportere vores kunder i Spanien med den samme førsteklasses support og service, som Intecal er kendt for.”

Om Frontmatec

Frontmatec udvikler verdensførende og skræddersyede løsninger til automatisering i fødevareindustrien, andre hygiejnefølsomme brancher og til forsyningsbranchen. Vi er kendt for vores højkvalitetssystemer til hele værdikæden i kødindustrien – fra hygiejnesystemer til kontrolsystemer, fra slagtelinjer til klassificering af slagtekroppe, fra opskærings- og udbeningslinjer til logistik og emballering. Frontmatec beskæftiger mere end 1200 medarbejdere i 10 lande med en omsætning på 250 mio. EUR.

Om INTECAL
Siden firmaet blev grundlagt i 1983, har Intecal været først til at importere moderne fødevareteknologisk udstyr i Spanien – udstyret bruges nu bredt i slagtelinjer og udbeningslinjer, inklusive CO2 bedøvere, vertikale skoldningssystemer, cirkulære knive, og save. Intecal har løbende investeret i tilpasning af nye færdigheder indenfor automationsteknologi og robotteknologi for at kunne servicere den spanske kødindustri som den førende leverandør og service-partner. Intecal er beliggende i Barcelona og beskæftiger 20 erfarne medarbejdere.