European Sperm Bank indgår partnerskab med Axcel

3. april 2019

En af Europas førende sædbanker, European Sperm Bank, har indgået et partnerskab med Axcel, der overtager aktiemajoriteten i selskabet. Partnerskabet bygger på en livsbekræftende vision og en ambitiøs plan, der skal give endnu flere danske og udenlandske kvinder og par mulighed for at få børn. Planen er at skabe yderligere ekspansion ved at udvikle den eksisterende forretning, udvide med nye markeder og udvide sædbankens ydelser.

Siden 2004 har European Sperm Bank hjulpet kvinder og par med at gøre drømmen om et barn til virkelighed. Det er blevet til flere end 34.000 børn fordelt på mere end 25.000 familier, og alene sidste år var der kunder fra mere end 70 lande. European Sperm Bank er funderet i Danmark, men har etableret sig med klinikker til lokal donorrekruttering i Tyskland og England.

Vi har været inde i en sund udvikling, hvor vi vigtigst af alt har været med til at skabe en masse glæde blandt kvinder og par, der rundt om i verden har haft brug for hjælp til at få børn. I det nye partnerskab med Axcel skal vi ikke blot fortsætte de gode takter, men sammen sætte ekstra fart på udvikling, innovation og ekspansion, hvilket vi nu ser frem til,” siger Annemette Arndal-Lauritzen, der siden 2013 har været adm. direktør hos European Sperm Bank.

Axcel ejer fra dags dato to tredjedele af European Sperm Bank. Stifter og tidligere hovedaktionær, Peter Bower, ledelsen og medarbejdere vil eje den sidste tredjedel af aktierne. Annemette Arndal-Lauritzen fortsætter som adm. direktør, og de i dag godt og vel 80 medarbejdere kan se frem til flere nye kollegaer.

Hos Axcel har vi i en årrække fulgt European Sperm Bank, og vi er imponerede over selskabets kunderelaterede ydelser, deres ufravigelige fokus på høj kvalitet, regulative processer og etiske standarder. Derfor ser vi frem til nu at støtte Annemette og hendes hold i den fortsatte ekspansion på eksisterende europæiske markeder og på nye,” siger Thomas Blomqvist, partner og investeringsansvarlig hos Axcel.

Global efterspørgsel

I både England og Tyskland mærker European Sperm Bank en stigende efterspørgsel efter lokale donorer. Derfor kommer der i begge lande nu mere fokus på rekruttering af lokale donorer via sædbankens lokale rekrutteringsklinikker i London og Hamborg.

Globalt mærker vi en stigende efterspørgsel efter donorer, der repræsenterer et bredt udsnit af verdens befolkning. Vi vil meget gerne bidrage til, at så mange mennesker som overhovedet muligt kan få det barn, de ønsker,” siger Annemette Arndal-Lauritzen og fortsætter:

Sammen med de nye ejere er det målet at fortsætte den europæiske ekspansion og samtidigt kigge på mulighederne for at åbne op udenfor Europa. Øget digitalisering bliver også et fokusområde, og vi vil også se på produktrelateret innovation, der i Danmark og globalt vil skabe synergi til vores nuværende udbud.”

Yderligere information, kontakt venligst

Julie Paulli Budtz, Head of Communication & Brand, European Sperm Bank

Mobil: +45 8177 5500

Mail: jpb@europeanspermbank.com

Thomas Blomqvist, Partner, Axcel

Mobil: +46 709 221049

Om European Sperm Bank

European Sperm Bank er grundlagt i 2004. Sædbanken har i dag ca. 80 ansatte fordelt på kontorer og klinikker i Danmark (København, Lyngby og Aarhus), England (London) og Tyskland (Hamborg).

European Sperm Bank er en global markedsledende sædbank, der siden opstarten har hjulpet par og kvinder i 99 lande. I alt er der kommet flere end 34.000 børn til verden fordelt på mere end 25.000 familier (kvinder og par), og alene i 2018 var der kunder fra 70 lande. European Sperm Banks fokus på sikkerhed, tryghed og kvalitet gør sædbanken til en foretrukken samarbejdspartner på verdensplan.

Axcel blev grundlagt i 1994 og er i dag en nordisk kapitalfond, som fokuserer på mellemstore virksomheder og har en bred kreds af nordiske og internationale investorer. Axcel har rejst fem fonde med sammenlagt over 15 mia. kr. i kapitaltilsagn. Fondene har gennemført 53 investeringer og knap 100 større tilkøb til disse. 41 virksomheder er blevet solgt eller børsnoteret. Axcel ejer i dag 12 virksomheder, som tilsammen har en omsætning på ca. 11 mia. kr. og omkring 6.300 medarbejdere. European Sperm Bank er Axcel V’s syvende investering.