Ball Group sælges til tysk private equity fond og Axcel III kan lukkes

12. april 2019

Efter en succesfuld transformation af Ball Group, der producerer og sælger tøj til plus size kvinder, har Axcel indgået aftale om at sælge virksomheden til en tysk private equity fond og kan derfor lukke Axcel III.

Ball Group er med over 100 konceptbutikker i Nordeuropa samt nethandelsplatformen zizzi.dk blandt de hurtigst voksende mærker inden for international plus size-mode i Europa. Virksomheden omsatte i seneste regnskabsår for knap 600 mio. kr. med en indtjeningsmargin på knap 10%

”Strategien har været at gå fra flere brands til at være en fokuseret retailer med egne butikker og en signifikant online position. Vi har skåret til og fokuseret på at udvikle Zizzi og nu har vi den rigtige kombination af et indbydende butiksunivers og en stærk e-commerce platform, som er helt integreret. Vi har opbygget en skalerbar forretning, der er vokset på toplinjen med 70% over de sidste tre år”, siger Kuno Kildetoft, CEO i Ball Group.

”Vi arbejder med at være kundefokuserede og har foreløbig udrullet vores internationale butiks- og onlineunivers i 9 lande primært i Nordeuropa. Der har været høj vækst på tværs af kanaler, og især er det lykkedes at accelerere udviklingen på vores online-platform. Jeg ser nu frem til, at den positive udvikling kan fortsætte sammen med vores nye ejer, og vil gerne takke Axcel for deres bidrag til, at vi er kommet så langt”, slutter Kuno Kildetoft.

Asbjørn Mosgaard Hyldgaard, der siden frasalget af standardstørrelserne i 2016 har været ansvarlig for investeringen hos Axcel, er også glad for ledelsens indsats, og at et nyt ejerskab nu er på plads:

"Salget vidner om, at vi har været i stand til at eksekvere vores plan om at transformere Ball Group til ledende aktør i nichemarkedet for plus-size mode. Resultaterne de sidste tre år vidner om, at Kuno Kildetoft og hans team har leveret et eminent arbejde, der til fulde lever op til vores forventninger. Som ejere er vi meget glade for at se Ball Group fortsætte sin rejse med en ny ejer, og ønsker dem alt det bedste fremover.”

Ball Group er det ellevte og sidste frasalg i Axcels tredje fond, der blev etableret i 2005.

”Det er med stor tilfredshed, at vi nu kan sætte punktum for Axcel III, som samlet set har været en af de absolut bedst performende fonde i Europa med startår i 2005”, siger Christian Schmidt-Jacobsen, Managing Partner i Axcel.

Axcel og Ball Group blev rådgivet af Deloitte og Plesner.

Om Ball Group
Ball Group blev grundlagt i 1988 som en privatejet virksomhed. I 2007 blev virksomheden opkøbt af den danske kapitalfond Axcel, som i 2016 valgte udelukkende at fokusere på mærket Zizzi, der er målrettet plus size-markedet. Derved blev de andre brands solgt fra. Butikkerne blev drevet ud fra en franchisemodel indtil 2018, hvor de resterende franchisebutikker blev opkøbt af Ball Group.
Virksomheden har hovedsæde i Billund, hvor cirka 150 medarbejdere har deres daglige gang.

Axcel blev grundlagt i 1994 og er i dag en nordisk kapitalfond, som fokuserer på mellemstore virksomheder og har en bred kreds af nordiske og internationale investorer. Axcel har rejst fem fonde med sammenlagt over 15 mia. kr. i kapitaltilsagn. Fondene har gennemført 53 investeringer og knap 100 større tilkøb til disse. 43 virksomheder er blevet solgt eller børsnoteret. Axcel ejer i dag 10 virksomheder, som tilsammen har en omsætning på over 7 mia. kr. og over 4.000 medarbejdere.