Axcel sælger Netel til IK Investment Partners

3. juni 2016

Siden Axcel indtrådte i ejerkredsen, har Netel mere end tredoblet sin omsætning, fra 0,5 mia. til 1,5 mia. svenske kroner, og selskabet er i dag en ledende aktør inden for opbygning og vedligeholdelse af tele-, bredbånds- og elnet i Norden og Baltikum. Med IK Investment Partners som ny hovedaktionær vil Netel fortsætte med at ekspandere.

I begyndelsen af 2013 valgte de daværende ejere at udvide ejerkredsen og tilbød kapitalfonden Axcel at blive hovedaktionær. Siden da har Netel øget sin oprindelige forretning, samtidig med at virksomheden med stor succes har udvidet sit udvalg af tjenester og etableret sig på nye geografiske markeder. Der er i perioden gennemført opkøb i både Sverige, Norge, Finland og Baltikum, som komplementerer virksomheden godt, og som har styrket mulighederne for at kunne tilbyde kunderne et komplet serviceudbud på de nordiske markeder.

Axcel har været en stærk ledsager på vores vækstrejse. Igennem de senere år har vi yderligere styrket vores serviceudbud, vi har ekspanderet i både Sverige og Norge, og vi er gået ind i Finland og Baltikum. Derudover har vi udvidet vores tjenester til også at omfatte f.eks. elnet. Vi er nu godt rustet til fremtiden, og vi ser frem til fortsat at udvikle virksomheden sammen med vores nye hovedaktionær, IK Investment Partners,” siger Erik Salling, koncernchef for Netel.

Axcel er meget tilfreds med udviklingen i Netel: ”Omsætningen er blevet mere end tredoblet i Axcels ejerperiode. Virksomhedens ledelse og engagerede medarbejdere har gjort en fantastisk indsats i denne vækstfase,” siger Stefan Hollander, bestyrelsesmedlem i Netel fra Axcel.

Netel er en ledende aktør inden for opbygning af og tjenester i forbindelse med fysiske tele-, bredbånds- og elnet. Igennem de seneste 15 år har selskabet leveret komplette løsninger med alt fra planlægning og projektering til udførelse og vedligeholdelse til bl.a. teleoperatører, netejere og ejendomsselskaber. Netel har i dag en omsætning på ca. 1,5 mia. svenske kroner med godt 340 ansatte på 25 kontorer i Sverige, Norge, Finland og Baltikum.

Transaktionen, som skal godkendes af konkurrencemyndighederne, forventes at blive afsluttet i løbet af juli 2016.

Om Netel

Netel opfører og vedligeholder fysisk infrastruktur til både fast og trådløs kommunikation. Virksomheden tilbyder kunderne en komplet løsning med bl.a. overordnet projektstyring, netplanlægning, siteerhvervelse inkl. godkendelses-håndtering, projektering, konstruktion, installation og idriftsættelse samt drift og vedligeholdelse. Netel har i dag godt 340 ansatte på 25 kontorer i Sverige, Norge, Finland og Baltikum. I

2015 var omsætningen på ca. 1,5 mia. svenske kroner. For yderligere information se

www.netel.se.

Axcel blev grundlagt i 1994 af en gruppe investorer fra Danmarks største finansielle og industrielle virksomheder. Axcel er i dag en nordisk kapitalfond, som fokuserer på mellemstore virksomheder og har en bred kreds af danske og internationale investorer. Axcel har rejst fire fonde med sammenlagt ca. 10 mia. kr. i kapitaltilsagn. Fondene har gennemført 43 investeringer og mere end 80 større tilkøb til disse. 35 virksomheder er blevet solgt eller børsnoteret. Axcel ejer i dag 8 virksomheder som tilsammen har omsætning på ca. 6 mia. kr. og ca. 4.000 medarbejdere. Yderligere oplysninger kan ses på www.axcel.dk.

Axcel:

Christian Frigast, Managing Partner