Axcel sælger Mita-Teknik

10. januar 2019

Efter seks års ejerskab af Mita-Teknik har Axcel indgået aftale om at sælge virksomheden til partneren og minoritetsejeren, familien Andersen.

Mita-Teknik er en førende virksomhed inden for styringskoncepter til vindmølleindustrien med hovedsæde i Rødkærsbro.

Mita-Teknik har de senere år været presset af vanskelige markedsforhold, bl.a. som følge af kundekonsolidering og prispres i hele værdikæden. Via en dedikeret indsats fra ledelse og medarbejdere er det dog lykkedes at udvikle selskabets teknologi, samtidig med at omkostningerne er reduceret væsentligt. Nu køber familien Andersen, der oprindeligt startede Mita-Teknik, virksomheden tilbage fra Axcel.

Mita-Tekniks bestyrelsesformand, Søren Friis Knudsen, udtaler:

"Axcel har ejet Mita-Teknik i over seks år, og det er derfor naturligt at overveje et nyt ejerskab. Familien Andersen har været involveret i virksomheden siden dens begyndelse, og derfor er vi glade for, at familien nu igen vil stå i spidsen for Mita-Teknik.”

Axcel-partner Lars Cordt udtaler:

"Markedsbetingelserne for Mita-Teknik har ikke været gunstige i de senere år, og det har medført, at vores investering i selskabet ikke har været en succes. Det er baggrunden for, at et salg til familien Andersen giver de bedste betingelser for virksomhedens fortsatte udvikling. Jeg vil gerne takke familien Andersen for et godt samarbejde og ønsker dem alt det bedste fremover.”

Adm. direktør Jesper Andersen ser frem til at fortsætte udviklingen af Mita-Teknik:

"Vores forretning har været under et betydeligt pres, ikke mindst i Kina, som er et af vores hovedmarkeder. De initiativer, vi har gennemført sammen med Axcel på omkostningssiden og med udvikling af nye produkter, vil dog på længere sigt gøre os i stand til igen at få virksomheden til at vokse."

Axcel blev grundlagt i 1994 og er i dag en nordisk kapitalfond, som fokuserer på mellemstore virksomheder og har en bred kreds af nordiske og internationale investorer. Axcel har rejst fem fonde med sammenlagt p.t. over 15 mia. kr. i kapitaltilsagn. Fondene har gennemført 52 investeringer og knap 100 større tilkøb til disse. 40 virksomheder er blevet solgt eller børsnoteret. Axcel ejer i dag 12 virksomheder, som tilsammen har en omsætning på ca. 10,5 mia. kr. og omkring 6.000 medarbejdere

Axcel:

Joachim Sperling, Head of Corporate Affairs