Axcel sælger EXHAUSTO til franske Aldes

24. juni 2016

Den franske familieejede ventilationskoncern Aldes køber EXHAUSTO af ejerkredsen, der består af Axcel og VKR Holding.

EXHAUSTO er en førende producent af løsninger til mekanisk ventilation til bl.a. boliger, kontorer, skoler og institutioner og er markedsleder i Danmark og Norge med voksende positioner i Tyskland og Sverige. EXHAUSTO omsatte i 2015 for ca. 470 mio. kr. med omkring 320 ansatte, heraf 200 i Langeskov på Fyn.

Axcel indtrådte i EXHAUSTOs ejerkreds i slutningen af 2012 ved at købe 60% af aktierne af VKR Holding, der selv beholdt den resterende del af aktierne. Nu sælges samtlige aktier til Aldes.

"Jeg er meget tilfreds med, at Aldes nu køber EXHAUSTO. Det er et perfekt match, som vil styrke EXHAUSTOs udviklingsmuligheder som en del af en stor international koncern, der allerede er til stede i 60 lande," siger Casper Lykke Pedersen, der som partner hos Axcel har været ansvarlig for investeringen i EXHAUSTO.

Hos Aldes er der også stor tilfredshed med, at en aftale nu er faldet på plads:

"Købet af EXHAUSTO er et stort skridt i vores internationale udvikling, som navnlig vil åbne døre på det skandinaviske og tyske marked. EXHAUSTOs knowhow passer perfekt til de krav, vi stiller i Aldes Koncernen, og vil gøre os i stand til at øge vores vækst i Europa og resten af verden," siger Stanislas Lacroix, adm. direktør og bestyrelsesformand for Aldes Koncernen.

Axcel blev grundlagt i 1994 af en gruppe investorer fra Danmarks største finansielle og industrielle virksomheder. Axcel er i dag en nordisk kapitalfond, som fokuserer på mellemstore virksomheder og har en bred kreds af danske og internationale investorer. Axcel har rejst fire fonde med sammenlagt ca. 10 mia. kr. i kapitaltilsagn. Fondene har gennemført 43 investeringer og mere end 80 større tilkøb til disse. 36 virksomheder er blevet solgt eller børsnoteret. Axcel ejer i dag syv virksomheder, som tilsammen har en omsætning på ca. 5,5 mia. kr. og omkring 3.500 medarbejdere. Læs mere på www.axcel.dk.

Om VKR

VKR Holding er et holding- og investeringsaktieselskab, der har til formål at skabe

værdi gennem finansielle investeringer og ejerskab af virksomheder. VKR Holding ejer virksomheder, der bringer dagslys, frisk luft og et bedre miljø ind i menneskers hverdag. VKR Holdings virksomheder beskæftiger tilsammen ca. 13.500 medarbejdere i mere end 40 lande. VKR Holding er fonds- og familieejet og har VILLUM FONDEN som største aktionær. Læs mere på www.vkr-holding.com.

Om Aldes

Aldes Koncernen er en fransk familieejet koncern, der leverer ventilationsløsninger. Aldes er grundlagt i 1925 i Vénissieux og beskæftiger i dag 1.300 ansatte med en omsætning på 222 mio. euro. Aldes Koncernen har aktiviteter i næsten 60 lande globalt og en førende position på mange europæiske markeder. Læs mere på www.aldes.com

Axcel:

Casper Lykke Pedersen, Partner