AXCEL SÆLGER ROYAL COPENHAGEN

12. december 2012

Axcel har solgt Royal Copenhagen til den finske børsnoterede virksomhed Fiskars. Fiskars er grundlagt i 1649 og er med en omsætning på ca. 5,5 mia. kr. en af verdens førende producenter af kvalitetsprodukter til hjemmet og haven.

Axcel købte Royal Copenhagen i 2001 som en integreret del af Royal Scandinavia-koncernen. I løbet af Axcels ejertid har virksomheden gennemgået en omfattende transformation og fremstår i dag som et dansk designikon med rodfæste i 237 års virksomhedsdrift. Den vellykkede transformation skyldes både en styrkelse af den operationelle platform og en fokusering og fornyelse af produktporteføljen. Takket være dette havde Royal Copenhagen i 2011 det bedste resultat i mere end 10 år, og 2012 forventes at blive endnu bedre.

“Royal Copenhagen har undergået en stor forandring over de seneste år og står i dag over for helt andre og større markedsmæssige muligheder end for blot et par år siden,” siger partner Nikolaj Vejlsgaard, der har været ansvarlig for investeringen i Royal Copenhagen hos Axcel. ”Det operationelle fundament er styrket betydeligt, og samtidig har Royal Copenhagen-brandet fået en meget skarpere positionering. Det har resulteret i en markant forbedring af indtjeningen, og virksomheden er nu oppe i den absolutte top af industrien, på trods af at det generelle marked har været under pres som følge af finanskrisen. Med udgangspunkt i denne nye position vil Fiskars med sin globale tilstedeværelse og store erfaring inden for industrien, bl.a. gennem ejerskabet af stærke brands som Iittala, Raadvad og Rörstrand, være et godt match for Royal Copenhagen og vil kunne støtte den fortsatte internationale ekspansionsstrategi,” slutter Nikolaj Vejlsgaard.

Hos Royal Copenhagen mener adm. direktør Mads Ryder, at strategien er lykkedes til fulde under Axcels ejerskab:

“Siden 2009 har vi gennemført en betydelig sanering af produktprogrammet, forbedret vores supply chain og koncentreret salgsindsatsen på færre markeder. Det øgede salg er derfor et resultat af en markant vækst i salget af vores nuværende sortiment og de prioriterede markeder, og det er vi meget tilfredse med. Samlet set har vi haft en tocifret vækst inden for vores kernesortiment på vores to hovedmarkeder, Danmark og Japan, samt markant vækst i Korea, Taiwan, Tyskland og Norge. Sammen med Fiskars forventer vi at kunne styrke vores position på nye markeder,” slutter Mads Ryder, der har stået i spidsen for Royal Copenhagen siden 2009. Hos Fiskars er man stolte over nu at have Royal Copenhagen i sin portefølje:

“Royal Copenhagen har i de senere år udvist en imponerende evne til at forny sit sortiment og dermed få helt nye kundegrupper i tale. Vi er overbeviste om, at vi med kombinationen af den ekspertise og de kompetencer, som Royal Copenhagens ledelsesteam med Mads Ryder i spidsen og vores solide erfaring inden for udvikling, salg og markedsføring af kvalitetsprodukter til hjemmet kan bringe Royal Copenhagen videre op på et globalt niveau. Derudover er Fiskars med sine mere end 360-årige historie Finlands ældste virksomhed, så vi forstår om nogen den værdi, der ligger i Royal Copenhagen-brandet,” siger Teemu Kangas-Kärki, adm. direktør for forretningsområdet Fiskars Home.

Med salget af Royal Copenhagen har alle virksomhederne under Royal Scandinavia-koncernen nu fundet nye ejere.

Om Royal Copenhagen

Royal Copenhagen er en af Danmarks ældste virksomheder og er det førende mærke i Norden inden for håndmalet porcelæn og blandt de førende mærker i Japan. Royal Copenhagen er i dag et internationalt kendt brand med eksklusive produkter af høj håndværks- og designmæssig kvalitet. I sortimentet er stadig produkter, der kan føres tilbage til 1775, hvor grundlæggelsen af Den kongelige Porcelainsfabrik fandt sted. Se www.royalcopenhagen.com.

Om Fiskars

Fiskars er en af verdens førende leverandører af forbrugsvarer til hjemmet og haven. Koncernen har en omfattende portefølje af velrenommerede internationale varemærker, herunder Fiskars, Iittala og Gerber. Fiskars, som er noteret på NASDAQ OMX Helsinki, blev grundlagt i 1649 og er Finlands ældste selskab. Fiskars havde en nettoomsætning på 743 mio. euro i 2011 og 3.400 ansatte fordelt på over 20 lande. Se www.fiskarsgroup.com.

Axcel blev grundlagt i 1994 af en gruppe investorer fra Danmarks største finansielle og industrielle organisationer. Axcel fokuserer på mellemstore virksomheder i Danmark og Sverige og har en bred kreds af danske og internationale investorer. Axcel har rejst fire fonde med sammenlagt ca.

10 mia. kr. i kapitaltilsagn og har gennemført 37 investeringer og mere end 45 større tilkøb. Foreløbig er 24 virksomheder blevet solgt eller børsnoteret. Axcel ejer i dag 14 virksomheder og en betydelig aktiepost i PANDORA, og disse virksomheder har tilsammen en omsætning på ca. 16,4 mia. kr. og godt 12.000 medarbejdere. Se www.axcel.dk.

Yderligere oplysninger vedrørende denne meddelelse kan fås ved henvendelse til:

Axcel

Partner Nikolaj Vejlsgaard