AXCEL SÆLGER NETCOMPANY

17. januar 2011

Axcel har solgt sin majoritetsaktiepost i IT-selskabet Netcompany, der er en af Danmarks førende itkonsulentvirksomheder inden for portalløsninger og systemintegration med en omsætning i 2010 på 250 mio. kr. og resultat før renter og skat (EBIT) på 80 mio. kr. Investeringen lever i høj grad op til Axcels forventninger, da afkastet udgør mere end 50% p.a.. Køberen er ledelsen i Netcompany.

”Netcompany er gået fra at løse mindre og mellemstore opgaver til i dag at være blandt de foretrukne leverandører til større IT-konsulentopgaver, og selskabet har oplevet betydelig vækst selv under finanskrisen. Da vi traf beslutning om at købe Netcompany i første halvår 2006 var omsætningen i seneste regnskab på ca. 77 mio. kr. og EBIT på knap 15 mio. kr. Siden er omsætningen tredoblet og indtjeningen har også udviklet sig flot, og derfor fandt vi, at tiden var inde til et salg”, siger Jacob Thygesen, der er partner hos Axcel og ansvarlig for investeringen i Netcompany.

Aktionærerne har med denne løsning ikke kun skelet til prisen, men også til hvad der er bedst for Netcompany. Fokus har været på at fastholde og videreudvikle ikke bare de flotte finansielle resultater, men også den stærke kultur og karrieremodel hos Netcompany. ”Der er i Netcompany en betydelig talentmasse, som vil kunne drive selskabet frem i mange år fremover, og også på den baggrund var det naturligt at sælge vores aktiepost til ledelsen, selvom der også var andre interesserede købere”, fortsætter Jacob Thygesen. Vi kan se tilbage på et yderst tilfredsstillende forløb, hvor investeringen allerede efter knap to års ejerskab var fuldt tilbagebetalt, og med en årlig forrentning af vores investering (IRR) på over 50% kan vi i dag konstatere, at Netcompany på alle måder har levet op til de forventninger vi oprindeligt havde, da vi overtog aktiemajoriteten i 2006”, slutter Jacob Thygesen.

Også hos Netcompany er der stor tilfredshed med aftalen med Axcel.

”Netcompany er i dag en betydelig leverandør af forretningskritiske IT-løsninger til en række store private virksomheder samt til det offentlige. Derudover har Netcompany åbnet kontorer i både Aalborg og Århus samt udvidet løsningspaletten til også at omfatte CRM og Business Intelligence. Axcel har i den proces været en professionel, konstruktiv og behagelig samarbejdspartner”, siger Carsten Gomard, der er CEO hos Netcompany. ”Vi kan i dag løse meget store IT projekter, fordi vi konstant har udviklet og rekrutteret nogle af de bedste IT konsulenter i Danmark, og med den nye aftale, får vi i endnu højere grad mulighed for at fastholde de bedste folk. Det er en afgørende konkurrenceparameter i dagens marked, og derfor er jeg meget glad for at aftalen med Axcel nu er faldet på plads”, slutter Carsten Gomard.

Med salget af Netcompany har Axcel nu solgt to selskaber i Axcel III, der herefter ejer 10 selskaber.

Om Netcompany

Netcompany er en af Danmarks førende it-konsulentvirksomheder inden for forretningskritiske applikationer og portalløsninger, systemintegration og CRM. Netcompanys løsninger spænder over udvikling af systemer til e-handel, selvbetjening, workflow, medarbejderportaler, CRM, dokumenthåndtering mv. Løsningerne er baseret på moderne portalteknologi, dvs. det Microsoftbaserede .NET samt J2EE.

Selskabet, der har 236 medarbejdere, ledes af Carsten Gomard, Claus Jørgensen og Andre Rogaczewski sammen med fem andre partnere, en director og principal-gruppen.

www.netcompany.com

Axcel blev grundlagt i 1994 af en gruppe investorer fra Danmarks største finansielle og industrielle virksomheder. De ønskede muligheden for at foretage investeringer i en toneangivende dansk kapitalfond med et stærkt, uafhængigt ledelsesteam. Axcels investeringsfokus og investorbase er sidenhen blevet udvidet, således at Axcel i dag fokuserer på mellemstore virksomheder i Danmark og Sverige og har en bred kreds af danske og internationale investorer. Axcel har rejst fire fonde med sammenlagt ca. 10 mia. kr. i kapitaltilsagn. Axcel har hidtil gennemført 37 investeringer og mere end 45 større tilkøb, og er blandt de fonde i Norden, som har foretaget flest investeringer.

Foreløbig er 21 virksomheder blevet videreudviklet og solgt. Axcels investeringer omfatter i dag 16 virksomheder i forskellige sektorer med en samlet omsætning på ca. 13 mia. kr. Axcels investeringsteam omfatter 27 medarbejdere, heraf 20 investeringsansvarlige med bred erfaring med udvikling af virksomheder, såvel fra ledelsesposter i industrien, som fra managementconsulting og corporate finance.

www.axcel.dk

Yderligere oplysninger: