AXCEL SÆLGER HUSCOMPAGNIET TIL FSN CAPITAL

11. april 2011

Den nordiske kapitalfond FSN Capital har købt HusCompagniet, der er Danmarks absolut førende producent af enfamiliehuse. HusCompagniet er Axcels tredje virksomhedssalg i 2011.

HusCompagniet har under Axcels ejerskab udviklet sig fra at levere ca. 250 huse og omsætte for DKK 450 mio. årligt til i 2010 at sælge over 800 huse, omsætte for mere end DKK 1 mia. og have en indtjening før skat og afskrivninger (EBITDA) på over DKK 100 mio., hvilket er en fremgang på over 20 procent i forhold til året før. HusCompagniet slår dermed alle konkurrenterne på det danske marked for enfamiliehuse målt på antallet af opførte huse, omsætningsvækst og overskud.

Den positive udvikling forventer de nye ejere, FSN Capital, vil fortsætte.

”HusCompagniet er et perfekt match for os”, siger partner Thomas Broe-Andersen fra FSN Capital i København. Selskabet har demonstreret en flot evne til at vokse på trods af en generel afmatning i boligbyggeriet. HusCompagniet har skabt et stærkt brand, leverer en høj kvalitet og værdi for pengene. Sammen med et stærkt ledelsesteam er vi klar til at udvikle selskabet yderligere.”

FSN Capital ejer i Danmark blandt andet Lagkagehuset, der har ekspanderet markant under FSN Capitals ejerskab.

Axcel investerede oprindeligt i FM Søkjær i 2006, og kort efter blev også Interbyg tilkøbt. Dermed var fundamentet lagt til det, der i dag er Danmarks suverænt største producent af énfamiliehuse, og som senere fik navnet HusCompagniet.

”Det er HusCompagniets enestående koncept og store fokus på at skabe tryghed for kunderne, der har gjort forskellen”, siger Nikolaj Vejlsgaard, der er partner hos Axcel og ansvarlig for investeringen.

”De sidste års usikkerhed på boligmarkedet har skabt god plads til HusCompagniet, som leverer solid kvalitet til aftalt tid og til en fast pris, der først skal betales, når huset er indflytningsklart. Dermed kender bygherren hele sin økonomi på forhånd, og det har medvirket til at bringe HusCompagniets markedsandel op på omkring 20 procent”, slutter Nikolaj Vejlsgaard.

I HusCompagniet er man overbevist om at succesen vil fortsætte.

”Det vedvarende fokus på kunderne og vores stærke koncept gør, at vi kan tilbyde huse til en konkurrencedygtig pris; både på en nyudstykning og hvis man vil rive sit gamle hus ned og bygge nyt”, siger Steffen Baungaard, der er adm. direktør i HusCompagniet.

”Med vores prisniveau kan det ofte bedre betale sig at rive huset ned og opføre et nyt på grund af lavere driftsomkostninger i form af varme og vedligehold end at renovere det eksisterende. I 2010 har ca. 10 procent af salget været til familier med et ældre hus, som skulle rives ned, og den andel forventer vi stiger fremover. Det er denne udvikling samt en fortsat ekspansion i Danmark og udlandet, som FSN Capital har tiltro til og vil støtte op om i de kommende år”, slutter Steffen Baungaard.

”HusCompagniet hører til blandt Axcels rigtig gode investeringer og er Axcels tredje

virksomhedssalg i 2011”, siger Christian Frigast, der er managing partner hos Axcel. ”At vi er nået så langt skyldes en imponerende indsats fra ledelsen og medarbejderne i HusCompagniet kombineret med vores erfaring med at skabe og sikre de rigtige rammer for ekspansion. Det er en meget stærk organisation, som vi overdrager til FSN Capital, og derfor er jeg overbevist om, at selskabet vil stå stærkt i de kommende år”, slutter Christian Frigast.

Overtagelsen, der forudsætter godkendelse af de relevante konkurrencemyndigheder, forventes endeligt afsluttet i løbet af andet kvartal 2011.

Axcel blev rådgivet af PwC Corporate Finance og Gorrisen Federspiel.

FSN Capital blev rådgivet af Deloitte, Accura og Quartz+Co.

Axcel blev grundlagt i 1994 af en gruppe investorer fra Danmarks største finansielle og industrielle organisationer. De ønskede muligheden for at foretage investeringer i en toneangivende dansk kapitalfond med et stærkt, uafhængigt ledelsesteam. Axcels investeringsfokus og investorbase er sidenhen blevet udvidet, så Axcel i dag fokuserer på mellemstore virksomheder i Danmark og Sverige og har en bred kreds af danske og internationale investorer.

Axcel har rejst fire fonde med sammenlagt ca. 10 mia. kr. i kapitaltilsagn, og har hidtil gennemført 35 investeringer og mere end 45 større tilkøb. Axcel er blandt de fonde i Norden, som har foretaget flest investeringer og foreløbig er 22 af de virksomheder, som Axcel har investeret i, blevet solgt eller børsnoteret. Axcels investeringer omfatter i dag 14 virksomheder i vidt forskellige sektorer med en samlet omsætning på ca. 12 mia. kr.

Axcels investeringsteam omfatter 27 medarbejdere, heraf 20 investeringsansvarlige med betydelig erfaring med udvikling af virksomheder, såvel fra ledelsesposter i industrien, som fra management consulting og corporate finance.

www.axcel.dk

Om HusCompagniet

HusCompagniet sælger 800 nye enfamiliehuse i år. Næsten hver fjerde nye hus er bygget af HusCompagniet. Virksomheden har en slank organisation med kun 140 medarbejdere fordelt på 8 kontorer i hele Danmark og et nyt kontor i Malmø. Hos underleverandørerne er beskæftiget cirka 500 medarbejdere. HusCompagniet har kontor i Horsens, Ålborg, Herning, Haderslev, Esbjerg, Odense, Ringsted og Hillerød. Virksomhedens hovedaktionær er kapitalfonden Axcel.

www.huscompagniet.dk

Om FSN Capital

FSN Capital blev grundlagt i 1999 og er en førende nordisk kapitalfond. FSN Capital investerer i mellemstore virksomheder og arbejder som aktiv investor på at styrke virksomhedernes konkurrenceevne, øge profitabiliteten og ekspandere internationalt både organisk og gennem opkøb. Investorkredsen består af ansete nordiske institutioner, heriblandt Nordea og FIH, og en række internationale investorer.

FSN Capital har 25 ansatte, heraf 17 investeringsansvarlige, fordelt på kontorer i København, Stockholm og Oslo. FSN Capital har et kapitaltilsagn på €525 millioner og i dag 15 porteføljeselskaber med mere end 50 transaktioner gennemført. www.fsncapital.com

Yderligere oplysninger:

Axcel

Nikolaj Vejlsgaard, Partner, Tel: +45 26 32 64 02, e-mail: nv@axcel.dk

FSN Capital

Thomas Broe-Andersen, Partner, Tel: +45 30 50 00 62, e-mail: tba@fsncapital.com

HusCompagniet

Steffen Baungaard, adm. dir., Tel: +45 24 88 73 78, e-mail: smb@huscompagniet.dk