AXCEL SÆLGER GEORG JENSEN

5. november 2012

Axcel har solgt smykke-, ur- og designvirksomheden Georg Jensen til Investcorp.

Axcel købte Georg Jensen i 2001, hvor selskabet var en integreret del af Royal Scandinaviakoncernen. I Axcels ejertid har virksomheden gennemgået en stor transformation og fornyelse og fremstår i dag som et globalt luksusbrand med stærke danske rødder.

Fundamentet herfor er skabt gennem produktudvikling med afsæt i brandets historie, en strømlining af interne processer og forbedret anvendelse af ressourcerne. Under Ulrik Garde Dues lederskab tog repositioneringen yderligere fart, og det har været muligt at styrke brandets globale position med respekt for dets mere end 100 år gamle arv og håndværksmæssige udgangspunkt.

“Efter de seneste års arbejde står Georg Jensen nu over for nye og større markedsmæssige muligheder,” siger partner Nikolaj Vejlsgaard, der har været ansvarlig for investeringen i Georg Jensen hos Axcel. ”Virksomheden har i vores ejertid repositioneret sig selv som det ledende danske Luxury Lifestyle brand, og samtidig er der skabt et stærkt operationelt fundament. Det afspejles bl.a. i den fornuftige salgsudvikling, som virksomheden har præsteret over de seneste år, på trods af at markedet har været presset af finanskrisen. Nu står Georg Jensen i en position, hvor nye, strategiske tiltag kan gennemføres og et stort potentiale realiseres, og derfor er det naturligt, at en anden dedikeret ejer tager over.”

Hos Georg Jensen ser man frem til at kunne fortsætte den positive udvikling:

“Georg Jensen og Axcel har haft et stærkt samarbejde gennem vores repositioneringsproces, og Axcel har bakket op om os hele vejen. Det har været nødvendigt med et langsigtet tidsperspektiv af hensyn til virksomhedens udvikling, og vi ville ikke være nået dertil, hvor vi er i dag, uden Axcels opbakning og Georg Jensen-medarbejdernes store engagement,” siger Ulrik Garde Due, der har stået i spidsen for Georg Jensen siden 2007.

“Vi er meget glade for at arbejde med Investcorp, som har en helt unik erfaring inden for opbygning af luksusbrands. Investcorps engagement i udviklingen af brandet vil sikre, at vi yderligere kan styrke Georg Jensens unikke position internationalt som the Leading Danish Luxury Lifestyle Brand,” slutter Ulrik Garde Due.

Hos Investcorp, som tidligere har ejet bl.a. Gucci og Tiffany, er der store forventninger til Georg Jensens udviklingsmuligheder:

“Vi er stolte af at få betroet opgaven med at bringe Danmarks førende luksusbrand op på et globalt niveau. Vi er overbevist om, at vi med kombinationen af det nuværende velfungerende ledelsesteam med Ulrik Garde Due ved roret og vores solide erfaring inden for luksusdetailhandel kan gøre Georg Jensen til et af det 21. århundredes ledende luksusbrands inden for smykker, ure og kunsthåndværk, hvor vi kan udnytte såvel brandets mere end 100-årige historie som det enestående danske designudtryk,” siger Hazem Ben-Gacem, leder af Investcorps europæiske virksomhedsinvesteringsaktiviteter.

Om Georg Jensen

Georg Jensen blev grundlagt i Danmark i 1904 og har nu over 100 forretninger i 12 lande. Georg Jensen startede som en sølvsmedje, der skabte eksklusive korpusarbejder og smykker, men det unikke design, den uovertrufne håndværksmæssige kompetence og høje kvalitet fås nu i form af en række forskellige smykker af guld, sølv og platin med diamanter, ure, bestik og korpusarbejder samt smukt design til både hjemmet og kontoret. Det enkle og elegante danske design er særdeles populært hos millioner af mennesker rundt omkring i verden og betragtes som et af de mest anerkendte mærker i Danmark.

www.georgjensen.co

Om Investcorp

Investcorp er en førende udbyder og forvalter af alternative investeringsprodukter. Investcorp har kontorer i New York, London og Bahrain og er noteret på børsen i Bahrain (INVCORP). Investcorp har tre forretningsområder: investeringer i virksomheder i USA, Europa og Golfstaterne, investering i fast ejendom i USA samt globale hedgefonde. Pr. 30. juni 2012 havde Investcorp aktiver under forvaltning til en værdi af 11,5 mia. dollar. www.investcorp.com.

Axcel blev grundlagt i 1994 af en gruppe investorer fra Danmarks største finansielle og industrielle organisationer. Axcel fokuserer på mellemstore virksomheder i Danmark og Sverige og har en bred kreds af danske og internationale investorer. Axcel har rejst fire fonde med sammenlagt ca.

10 mia. kr. i kapitaltilsagn og har gennemført 37 investeringer og mere end 45 større tilkøb. Foreløbig er 23 virksomheder blevet solgt eller børsnoteret. Axcel ejer i dag 15 virksomheder og en betydelig aktiepost i PANDORA, og disse virksomheder har tilsammen en omsætning på ca. 16,4 mia. kr. og godt 12.000 medarbejdere. www.axcel.dk.

Yderligere oplysninger vedrørende denne meddelelse kan fås ved henvendelse til:

Axcel

Partner Nikolaj Vejlsgaard Tlf. +45 263 264 02