AXCEL SÆLGER CIMBRIA FOR EN MILLIARD KR. EFTER KNAP TO ÅRS SUCCESRIGT EJERSKAB

7. januar 2013

Den europæiske kapitalfond Silverfleet erhverver Cimbria, en af verdens førende producenter af udstyr og proceslinjer til forarbejdning, håndtering og opbevaring af korn og såsæd.

Under Axcels knap toårige ejerskab har Cimbria gennemført en lang række operationelle forbedringer af driften og øget investeringerne, hvilket har ført til vækst i både salg og indtjening. Væksten er også sikret gennem opkøb, da Cimbria i maj 2012 erhvervede den italienske producent af farvesorteringsudstyr SEA (som på opkøbstidspunktet havde en omsætning på 70 mio. kr.). Dermed nåede Cimbria en omsætning på 1.050 mio. kr. i regnskabsåret 2011/12, hvilket svarer til en stigning på over 50% på to år. Indtjeningen (EBITA) er under Axcels ejerskab fordoblet fra ca. 55 mio. kr. i 2009/10 til ca. 130 mio. kr. i 2011/12. Cimbrias CEO, Karsten Larsen, ser nu frem til samarbejdet med Silverfleet:

"Markedsudsigterne for Cimbria er fortsat meget positive, drevet af behovet for større og mere avanceret korn- og frøforarbejdningskapacitet over hele verden. Med Axcel oplevede vi et fokuseret og værdiskabende ejerskab, hvor vi fik konsolideret os og etableret yderligere produktionskapacitet i Tjekkiet. Det betyder, at vi både er blevet mere omkostningseffektive og har udviklet vores marked. Nu ser vi frem til at fortsætte rejsen med Silverfleet,” siger Karsten Larsen.

Hos Axcel er der stor tilfredshed med, at udviklingsplanen blev realiseret før tid:

”Cimbria har under en dygtig ledelse udviklet sig bedre og nok noget hurtigere end forventet, og det gør det muligt for os at give stafetten videre til en ny ejer efter et kort, men intensivt ejerskab. Vi er stolte over, at en dedikeret ejer som Silverfleet kan se de fortsatte muligheder, og er sikre på, at virksomheden vil fortsætte sin flotte udvikling under det nye ejerskab," siger partner Per Christensen, der har været ansvarlig for investeringen i Cimbria hos Axcel.

”Cimbria er kendt for sine produkter af høj kvalitet og sin brede produktportefølje. Vi tror, at Cimbrias markeder vil opleve robust vækst fremover, og samtidig er der mulighed for geografisk ekspansion, ikke alene i Østeuropa og Rusland, men også i resten af verden. Der er fortsat et stort behov for at udskifte forældet udstyr, og i takt med den globale befolkningsudvikling vil der fortsat være en underliggende vækst i behovet for opbevaring af korn og såsæd. Det gør os sikre på, at vi kan rykke Cimbria videre til næste niveau,” siger Gareth Whiley fra Silverfleet.

Transaktionen, som kræver godkendelse fra konkurrencemyndighederne, forventes at blive endeligt gennemført i løbet af første kvartal af 2013.

Med salget af Cimbria for 1,025 mia. kr. har Axcel frasolgt sin første virksomhed i Axcel IV, der blev lukket i andet kvartal 2011 med et samlet kapitaltilsagn på 3,6 mia. kr.

Axcel blev rådgivet af Carnegie Bank og Bruun & Hjejle.

Om Cimbria

Cimbria er en af verdens førende producenter inden for forarbejdning, håndtering og opbevaring af korn og frø. Cimbria tilbyder projektering og processtyring samt udvikling, fremstilling og installation af individuelle maskiner, kundetilpassede systemer og komplette, nøglefærdige anlæg. Cimbrias solide position på markedet er et resultat af nytænkning forankret i viden og erfaring opnået gennem årtiers forskning og udvikling. Virksomheden blev etableret i 1947. Cimbria omsætter for ca. 1 mia. kr., har ca. 740 medarbejdere og produktionsfaciliteter i Danmark, Østrig og Tjekkiet samt salgskontorer i andre lande i Europa, Asien og Afrika. Cimbrias kunder er primært store industrifarme og multinationale aktører inden for afgrøder. www.cimbria.com

Axcel blev grundlagt i 1994 af en gruppe investorer fra Danmarks største finansielle og industrielle organisationer. Axcel fokuserer på mellemstore virksomheder i Danmark og Sverige og har en bred kreds af danske og internationale investorer. Axcel har rejst fire fonde med sammenlagt ca. 10 mia. kr. i kapitaltilsagn og har gennemført 38 investeringer og 50 større tilkøb til disse. Foreløbig er 25 af disse blevet solgt eller børsnoteret. Axcel ejer i dag 13 virksomheder og en betydelig aktiepost i PANDORA, og disse virksomheder har tilsammen en omsætning på godt 15 mia. kr. og ca. 11.000 medarbejdere. www.axcel.dk

Om Silverfleet Capital