AXCEL OG JYSK INDGÅR PARTNERSKAB OM IDDESIGN

18. marts 2013

JYSK køber sig ind som ny majoritetsaktionær i IDdesign-koncernen, mens Axcel bevarer en betydelig ejerandel. Partnerskabet betyder, at IDdesign træder ind i en ny udviklingsfase.

IDdesign er med en samlet omsætning på 1,6 mia. kr. en af Danmarks førende boligindretningskæder, som drives under navnene IDEmøbler og ILVA i Norden og IDdesign i bl.a. Mellemøsten.

”Vi er meget stolte over at kunne tage del i ejerskabet af IDdesign, som fortsat vil blive drevet som en selvstændig virksomhed med tre brands,” siger JYSK-ejer Lars Larsen.

”IDdesign er en væsentlig aktør på det danske møbelmarked og har gennem de seneste år udvist markant resultatfremgang under Michael Christiansens lederskab. IDEmøbler og ILVA er hver især solide varemærker, som begge henvender sig til den store del af befolkningen, som er villig til at betale en rimelig pris for moderne design og god kvalitet. Derudover giver butikkerne i Mellemøsten adgang til et spændende franchisekoncept,” siger Lars Larsen.

Adm. dir. Michael Christiansen i IDdesign udtrykker stor glæde over, at ejerskabet nu bliver et partnerskab mellem JYSK og Axcel. ”Axcel har bakket flot op om IDdesign og dermed medvirket til, at vi har fået driftsmæssig balance under meget udfordrende markedsforhold. Jeg er sikker på, at partnerskabet med JYSK vil komme både kunder og medarbejdere til gode,” siger Michael Christiansen.

Samarbejdet mellem Axcel og JYSK betyder, at JYSK erhverver 80% af IDdesign, mens Axcel beholder en ejerandel på 20%.

”Vi har ejet IDEmøbler siden 2007, og i 2009 kom ILVA til. Det har været en udfordrende rejse, fordi møbelmarkedet faldt uventet med over 20% oven på krisen og endnu ikke er kommet sig. Derfor har vi brugt mange kræfter på at effektivisere forretningen og samtidig fastholde omsætningen. Med en drift i balance siden medio 2011 er det i høj grad lykkedes takket være et langt, sejt træk fra ledelse og medarbejdere,” siger Christian Frigast, Managing Partner i Axcel.

”IDdesign er i dag en trimmet virksomhed med et potentiale, som vi ser frem til at realisere sammen med JYSK,” slutter Christian Frigast.

Erhvervelsen forudsætter konkurrencemyndighedernes godkendelse.

Om JYSK:

Lars Larsen åbnede sin første butik i 1979. I dag er JYSK en international koncern med mere end 2.000 butikker i 34 lande og cirka 17.500 medarbejdere. JYSK ønsker at være et godt tilbud for alle og har en ambition om at blive udbredt i hele verden. Koncernen ejes af Lars Larsen, og den årlige omsætning er på ca. 19,5 mia. kr.

Om Axcel:

Axcel blev grundlagt i 1994 og fokuserer på mellemstore virksomheder i Danmark og Sverige. Axcel har rejst fire fonde med sammenlagt ca. 10 mia. kr. i kapitaltilsagn og ejer i dag 14 virksomheder og en betydelig aktiepost i PANDORA. Axcels virksomheder har tilsammen en omsætning på godt 16 mia. kr. og ca. 11.400 medarbejdere.

Om IDdesign:

IDdesign gruppen er Danmarks største og førende detailhandler inden for møbler og boligindretning med ca. 1.000 medarbejdere, 67 møbelhuse og en omsætning på ca. 1,6 mia. kr. IDdesign driver detailhandel under navnene ILVA, IDEmøbler og IDdesign.

Yderligere oplysninger kan fås ved henvendelse til:

JYSK:

Lars Larsen kan kontaktes via kommunikations- direktør Jonas Schrøder, tlf. +45 4090 5493

IDdesign:

Administrerende direktør Michael Christiansen, tlf. +45 5214 9001