Axcel køber Cimbria – en af verdens førende producenter af udstyr til forarbejdning, håndtering og opbevaring af afgrøder

3. juni 2011

Axcel har indgået en aftale med EQT Opportunity, Toftdahl Olesen-familien og øvrige aktionærer om at erhverve Cimbria, der er markedsledende inden for produktion af udstyr og hele proceslinjer til forarbejdning, håndtering og opbevaring af korn og såsæd i Europa.
Med købet af Cimbria ønsker Axcel at videreudvikle virksomheden og dens markedspositioner i både Europa og globalt. Investeringen er Axcels anden i den nyligt rejste Axcel IV-fond, der har et samlet kapitaltilsagn på DKK 3,6 mia.

Cimbria havde i 2010 en omsætning på ca. DKK 700 mio. og en driftsindtjening på ca. DKK 70 mio. Selskabet forventer i indeværende år en betydelig vækst i såvel salget som indtjeningen. Cimbria har ca. 600 medarbejdere og produktionsfaciliteter i Danmark, Østrig og Tjekkiet samt salgskontorer i Europa, Asien og Afrika. Cimbrias kunder er primært store industrifarme og multinationale aktører inden for afgrøder. Cimbria har indtil nu været en del af Kimba A/S, som bl.a. også omfattede JKF A/S (ventilationssystemer) og Cimbria Sket i Tyskland (ingeniørvirksomhed).

”Vi tror, Cimbrias markeder vil opleve robust vækst fremover, specielt i Østeuropa og Rusland, drevet af behovet for at udskifte forældet udstyr og den store efterspørgsel efter nye anlæg til håndtering og opbevaring af korn og såsæd," siger Per Christensen, der er partner hos Axcel og ansvarlig for opkøbet. "Vores primære fokus vil være at forfølge det betydelige vækstpotentiale i Østeuropa, realisere ledelsens effektiviseringsplaner og endelig at foretage opkøb, som kan udbygge Cimbria’s produktpalette og styrke den geografiske position," slutter han.

”Cimbria er kendt for sine produkter af høj kvalitet og sin brede produktportefølje. Vi har potentialet til at vokse og tiltrække nye kunder ved hjælp af vores komplette løsninger og geografiske ekspansion. Jeg er overbevist om, at vi kan rykke Cimbria videre til næste niveau med en engageret ejer som Axcel, som har bred erfaring med at videreudvikle danske industrivirksomheder, både hvad angår optimering af produktionen og organisk vækst i nye markeder,” siger Karsten Larsen, administrerende direktør i Cimbria.

Overtagelsen, der forudsætter godkendelse af de berørte konkurrencemyndigheder, forventes at blive endeligt afsluttet inden udgangen af august 2011.

Om Cimbria

Cimbria er en af verdens førende producenter inden for forarbejdning, håndtering og opbevaring af korn og frø og i stigende grad andre produkter. Cimbria tilbyder projektering og processtyring – samt udvikling, fremstilling og installation af individuelle maskiner, kundetilpassede systemer og komplette nøglefærdige anlæg. Cimbrias solide position på markedet er et resultat af nytænkning forankret i viden og erfaring opnået gennem årtiers forskning og udvikling. Virksomheden blev etableret i 1947.

Cimbria har ca. 600 medarbejdere og produktionsfaciliteter i Danmark, Østrig og Tjekkiet samt salgskontorer i andre lande i Europa, i Asien og Afrika. Cimbrias kunder er primært store industrifarme og multinationale aktører inden for afgrøder. www.cimbria.com

Axcel blev grundlagt i 1994 af en gruppe investorer fra Danmarks største finansielle og industrielle organisationer. De ønskede muligheden for at foretage investeringer i en toneangivende dansk kapitalfond med et stærkt, uafhængigt ledelsesteam. Axcels investeringsfokus og investorbase er sidenhen blevet udvidet, så Axcel i dag fokuserer på mellemstore virksomheder i Danmark og Sverige og har en bred kreds af danske og internationale investorer.

Axcel har rejst fire fonde med sammenlagt ca. 10 mia. kr. i kapitaltilsagn og har gennemført 36 investeringer og mere end 45 større tilkøb. Axcel er dermed blandt de fonde i Norden, som har foretaget flest investeringer, og foreløbig er 23 af de virksomheder, som Axcel har investeret i, blevet solgt eller børsnoteret. Axcels investeringer omfatter i dag 14 virksomheder og en betydelig aktiepost i PANDORA med en samlet omsætning på ca. 16,4 mia. kr.

Axcels team omfatter 28 medarbejdere, heraf 21 investeringsansvarlige med betydelig erfaring med udvikling af virksomheder såvel fra ledelsesposter i industrien som fra management consulting og corporate finance.

www.axcel.dk