Axcel investerer i SteelSeries, et førende globalt brand inden for gamingudstyr

1. juli 2019

SteelSeries har været frontløber indenfor gamingindustrien i knap 20 år på baggrund af kvalitetsudstyr målrettet professionelle og entusiastiske gamere. Virksomhedens software platform, som er integreret med forskellige spil og applikationer, har flere millioner aktive bruger dagligt. SteelSeries har gennem årene opbygget et stærkt brand, som har været med til at øge salget globalt markant. Markedet for gamingudstyr forventes fortsat at opleve høj vækst i de kommende år som følge af et stigende antal gamere, øget interesse for esport og en øget tendens til at spille multiplayer-spil.

”Jeg er meget stolt af, at vi har formået at levere den høje vækst som følge af fokus på innovation, design og commitment til esports. Vi er velpositioneret til at drage fordele af den høje markedsvækst og vores loyale fanbase. Vi har det bedste team i industrien, og jeg ser nu frem til at videreudvikle virksomheden sammen med Axcel,” siger Ehtisham Rabbani, CEO i SteelSeries.

SteelSeries var med til at skabe kategorien for gaming headsets. I dag er Arctis linjen markedslederen, som indeholder de mest prisbelønnede headsets indenfor gaming. Andre markedsledende produktlinjer inkluderer Rival gaming mus, Apex gaming tastaturer og QcK gaming musemåtter.

”Ehtisham og resten af ledelsen har gjort et fremragende stykke arbejde med at definere en klar value proposition og lægge en fokuseret strategi. Derudover har virksomheden formået at udvikle nye, innovative produkter til professionelle og entusiastiske gamere,” siger Lars Cordt, partner i Axcel og ansvarlig for investeringen. ”Baseret på SteelSeries’ stærke position som et førende globalt brand inden for gamingudstyr tror vi på, at vi sammen med ledelsen kan vækste SteelSeries markant i løbet af de kommende år.”

SteelSeries blev etableret med ønsket om at imødekomme de professionelle gameres behov. Virksomheden var med til at sponsorere nogle af verdens første esport hold og turnerninger. Dette har gjort SteelSeries til et top esport brand, som har været med til at drive alle aspekter af virksomhedens hardware og software udvikling.

Stifter Jacob Wolff-Petersen er begejstret for det kommende samarbejde med Axcel:

”Jeg ser frem til at skulle arbejde sammen med Axcel i løbet af de kommende år. SteelSeries er en global virksomhed i dag, men vores nordiske rødder udgør stadig en stor og vigtig del af vores DNA. Axcel var derfor den åbenlyse partner for os. Jeg er sikker på, at vi sammen med Axcel kan udvikle forretningen yderligere.”

Christian Bamberger Bro, partner hos Axcel, tilføjer:

”SteelSeries er en spændende investering for Axcel, hvor vi får mulighed for at trække på vores erfaringer inden for både forbruger- og teknologisektoren, så vi kan videreudvikle virksomheden sammen med ledelsen.”

Axcel køber SteelSeries af den amerikanske kapitalfond LCatterton. Parterne har aftalt ikke at oplyse de finansielle vilkår. Transaktionens gennemførelse er afhængig af de sædvanlige myndighedsgodkendelser.

SteelSeries er Axcel V’s niende investering. Axcel bliver den kontrollerende ejer af SteelSeries.

Om SteelSeries
SteelSeries er førende inden for gamingudstyr med fokus på kvalitet, innovation og funktionalitet. Virksomheden blev grundlagt i 2001 og har siden da arbejdet på at forbedre gameres performance ved hjælpe af innovative produkter og teknologier, der giver gamere mulighed for at træne længere og bliver bedre. SteelSeries støtter gaming turneringer og esport med ønsket om at samle gamere og skabe et community. I 2018 genererede virksomheden en omsætning på over 1 milliarder kr.

Axcel blev grundlagt i 1994 og er i dag en nordisk kapitalfond, som fokuserer på mellemstore virksomheder og har en bred kreds af nordiske og internationale investorer. Axcel har rejst fem fonde med sammenlagt kapitaltilsagn på cirka 15 mia. kr. Fondene har gennemført 55 investeringer og knap 100 større tilkøb til disse. 43 virksomheder er blevet solgt eller børsnoteret. Axcel ejer i dag 12 virksomheder, som tilsammen har en omsætning på over 8 mia. kr. og omkring 4.000 medarbejdere.

Yderligere information:

Axcel: