AXCEL INVESTERER I CONSCIA

28. maj 2015

Axcel erhverver aktiemajoriteten i IT-virksomheden Conscia, der leverer og servicerer forretningskritisk IT-infrastruktur til virksomheder, fra en kreds af aktionærer, der bl.a. omfatter Via Venture Partners. Conscias ledelse fortsætter i ejerkredsen med en betydelig ejerandel.

Conscia, der i seneste regnskabsår omsatte for ca. 550 mio. kr., er i løbet af en kort årrække blevet en af de vigtigste spillere på markedet for større netværksløsninger og er anerkendt som den stærkeste integrator af Cisco-udstyr. Cisco er verdens førende producent af netværks- og datacenterudstyr og fokuserer i tråd med Conscia på at udvikle integrerede løsninger, der er fundamentet for al kundens IT.

”Via Venture Partners så for tre år siden styrken og potentialet i Conscias forretningsmodel og organisation. Vi har været glade for tilliden, og samarbejdet har været utrolig godt. Nu har Axcel valgt at bakke op om vores fortsatte vækstplaner, og det er vi meget tilfredse med,” siger Mogens Bransholm, der er adm. direktør i Conscia. ”Vi har etableret os som den førende leverandør af ITinfrastruktur og serviceløsninger til de største private og offentlige virksomheder i Danmark. Med købet af den svenske Cisco Gold Partner, Netsafe, er vi nu også på det svenske marked. Axcel kan som en kapitalstærk medspiller bidrage til at realisere vores ambitiøse vækstplaner, som bl.a.

indebærer, at vi skal være endnu mere internationale,” slutter Mogens Bransholm.

Axcel: Spændende vækstmuligheder i Conscia

Axcel har stor tiltro til makrofaktorerne i IT-markedet og til Conscias stærke markedsposition, der forventes at understøtte en fortsat høj vækst i selskabet:

”Conscia har vist, hvordan man skaber vækst ved hjælp af et stærkt kundefokus, teknologisk ekspertise og en enestående serviceløsning. Potentialet er stort for Conscia i Skandinavien, hvor vi ser frem til at udrulle den succesrige model,” siger Christian Bamberger Bro, der er partner i Axcel, og fortsætter:

"Slutkunderne stiller i dag meget store krav til deres IT-infrastruktur, der skal kunne tilgås overalt, også mobilt, 24 timer i døgnet. Kravene til netværks- og cloud-løsninger er stigende, og virksomhederne er meget afhængige af disse løsninger. Conscia er i dag den stærkeste partner på markedet, og da det samtidig er en meget veldrevet virksomhed med en stærk kultur, har vi store forventninger til vores investering,” siger han.

Via Venture Partners: Conscia klar til næste fase

”Conscia har været en kortere, men meget god investering for Via Venture Partners. Vi har nået meget, og Conscia er nu klar til næste fase i udviklingen. Conscia har et utrolig stærkt ledelsesteam, og det har været en fornøjelse at arbejde tæt sammen med ledelsen og resten af bestyrelsen om udviklingen af selskabet, herunder vores indtræden på det svenske marked,” siger Jakob Rybak-Andersen, partner i Via Venture Partners.

Aftalen skal endeligt godkendes af Konkurrencestyrelsen, inden den træder i kraft.

Axcel blev grundlagt i 1994 af en gruppe investorer fra Danmarks største finansielle og industrielle organisationer. Axcel er en nordisk kapitalfond, som fokuserer på mellemstore virksomheder og har en bred kreds af danske og internationale investorer. Axcel har rejst fire fonde med sammenlagt ca. 10 mia. kr. i kapitaltilsagn og har gennemført mere end 40 investeringer og 50 større tilkøb til disse, og over 30 af disse er blevet solgt eller børsnoteret. Axcel ejer i dag 12 virksomheder, som tilsammen har en omsætning på ca. 7 mia. kr. og ca. 5.000 medarbejdere. Yderligere oplysninger kan ses på www.axcel.dk.

www.axcel.dk

Om Conscia

Conscia A/S leverer IT-infrastrukturløsninger og 24/7-services inden for netværk, datacenter og mobilitet. Conscia er en dansk virksomhed, som i år også har etableret sig i Sverige gennem opkøb af svenske Netsafe International AB.

Conscia A/S har for nylig afsluttet regnskabsåret 2013-2014 med en omsætning på 550 mio. kr. og et nettoresultat på godt 46 mio. kr.

www.conscia.dk

Om Via Venture Partners

Via Venture Partners er en førende private equity fond i Norden med fokus på teknologi og servicevirksomheder. Via Venture Partners Fund I & II K / S er begge datterselskaber af ATP, der har bidraget med 99,8% af aktiekapitalen i de to fonde (DKK 2 milliarder i alt). Den resterende kapital er investeret af medarbejderne i Via Venture Partners A/S. Via Venture Partners A/S er administrationsselskab for fondene. Via Venture Partners investerer enten alene – primært i små og mellemstore virksomheder med en omsætning på DKK 75 millioner til DKK 750 millioner – eller sammen med ATP (primært større transaktioner). ATP’s formue udgør DKK 704 milliarder.

Yderligere oplysninger:

Axcel