AXCEL INDTRÆDER I GLOBALT PRIVATE EQUITY NETVÆRK

15. oktober 2015

Sammen med en række andre midmarket-fonde i Europa og USA har Axcel etableret et private equity-netværk, der skal styrke ambitionen om at arbejde mere internationalt. Alliancen får navnet Alliance for Global Growth (AFGG), og målet med samarbejdet er at dele viden og ”best practices” mellem de deltagende fonde.

”Som midmarket-PE-fond er det i dag nødvendigt at tænke internationalt i næsten alt, hvad man gør. Det gælder både, når vi skal tiltrække og pleje investorer, og når vi skal udvikle vores virksomheder. På virksomhedssiden er det ofte helt centralt at hjælpe vores virksomheder fra at være stærke lokale aktører til at vokse internationalt, som vi eksempelvis har set det med Pandora, EskoArtwork og Cimbria,” siger Peter Nyegaard, der er partner og CFO hos Axcel.

Inden for APGG-netværket vil der blive etableret et sekretariat, der får til opgave at drive konkrete tiltag, hvor der kan udveksles viden og erfaringer. Desuden vil der løbende blive mulighed for at trække på hinandens ressourcer, som man kender det fra revisions- og advokathuse, der indgår i internationale samarbejder. De deltagende fonde befinder sig i forskellige regioner og konkurrerer derfor ikke om hverken investorer eller virksomheder. Det betyder, at samarbejdet kan handle om, hvordan man styrker hinandens forretninger.

Axcel blev grundlagt i 1994 af en gruppe investorer fra Danmarks største finansielle og industrielle organisationer. Axcel er en nordisk kapitalfond, som fokuserer på mellemstore virksomheder og har en bred kreds af danske og internationale investorer. Axcel har rejst fire fonde med sammenlagt ca. 10 mia. kr. i kapitaltilsagn og har gennemført mere end 40 investeringer og 50 større tilkøb til disse, og over 30 af disse er blevet solgt eller børsnoteret. Axcel ejer i dag 12 virksomheder, som tilsammen har en omsætning på ca. 7 mia. kr. og ca. 5.000 medarbejdere. Yderligere oplysninger kan ses på www.axcel.dk.

Yderligere information:

Jesper Breitenstein, Investor Relations Officer