Axcel indgår partnerskab med Jacob ”Gubi” Olsen og GUBI – en af Nordens førende design- og interiørvirksomheder

29. maj 2018

• Axcel investerer i designsuccesen GUBI, der designer og sælger møbler, lamper samt andre interiørprodukter globalt.
  • GUBI har oplevet tocifrede vækstrater de seneste år.
  • Axcel vil nu bistå med at understøtte fortsat ekspansion ved at udvikle den eksisterende forretning, accelerere væksten på nye markeder og at markedsføre nye produkter.
  • Den hidtidige ejer, Jacob ”Gubi” Olsen, fortsætter både som administrerende direktør og betydelig medejer i selskabet.

GUBI designer møbler, lamper og andre interiørprodukter, som sælges til private gennem ledende detailbutikker internationalt og egen onlinedistribution samt til bl.a. kontorer, hoteller og restauranter via kontraktmarkedet. GUBI er grundlagt i 1967 af Jacob ”Gubi” Olsens forældre, Lisbeth og Gubi Olsen, og ejes i dag af Jacob ”Gubi” Olsen.

”Efter flere år med høj vækst er næste skridt i vores udvikling at øge vores markedsandel på eksisterende markeder, ekspandere på en række nye markeder og videreudvikle vores organisation. Det er derfor det rette tidspunkt at starte et samarbejde med en professionel og aktiv ejer som Axcel, der kan bistå med at realisere vores strategiplan. Axcel har stor erfaring med international ekspansion og partnerskaber med ejerledere, og derfor er jeg overbevist om, at vi i fælleskab kan tage GUBI til det næste niveau,” siger Jacob ”Gubi” Olsen.

Udviklingen i selskabet har i de senere år været særdeles gunstig, og GUBI har oplevet vækst på tværs af produktkategorier, salgskanaler og geografier. Det har ført til tocifrede vækstrater i både omsætning og indtjening.

”Jacob har skabt en vækstorienteret, skalérbar designvirksomhed med et stærkt brand, en klar designprofil, dygtige medarbejdere og innovative produkter, som kunderne efterspørger internationalt. Der er gode muligheder for yderligere ekspansion i Europa, USA, Australien og Asien, og vi ser derfor meget frem til at realisere strategien med Jacob og ledelsen i GUBI,” siger Director Asbjørn Hyldgaard, der er ansvarlig for investeringen hos Axcel.

”GUBI har en stærk portefølje af produkter med et tidløst og ikonisk design, som bl.a. Beetle-stolen og Bestlite-lampen er gode eksempler på. Vi ser meget frem til partnerskabet med Jacob og til at bidrage med vores erfaringer i den fortsatte udvikling af GUBI. Derudover glæder det os, at en af vores store, traditionsrige danske investorer, Chr. Augustinus Fabrikker, er indtrådt som co-investor på tilsvarende vilkår som ved vores investering i Nissens,” siger Partner Lars Cordt.

GUBI er Axcel V’s femte investering. Axcel og Chr. Augustinus Fabrikker vil overtage aktiemajoriteten i GUBI. Chr. Augustinus Fabrikker vil eje en ikke-kontrollerende minoritetsandel på ca. 24%.

Axcel blev grundlagt i 1994 og er i dag en nordisk kapitalfond, som fokuserer på mellemstore virksomheder og har en bred kreds af nordiske og internationale investorer. Axcel har rejst fem fonde med sammenlagt p.t. over 15 mia. kr. i kapitaltilsagn. Fondene har gennemført 51 investeringer og knap 100 større tilkøb til disse. 39 virksomheder er blevet solgt eller børsnoteret. Axcel ejer i dag 12 virksomheder, som tilsammen har en omsætning på ca. 10,5 mia. kr. og omkring 6.300 medarbejdere.

Om GUBI
GUBI blev grundlagt i 1967 og er i dag en ledende dansk design- og interiørvirksomhed inden for møbler, belysning og interiørprodukter. GUBI designer, udvikler og markedsfører produkter til både private og professionelle, og produktsortimentet udgøres af flere prisvindende produkter, herunder Beetle-stolen, GUBI-stolen og Bestlite-lampen. GUBIs produkter sælges i ledende online- og offlinedetailbutikker samt til professionelle kunder over hele verden. I regnskabsåret 2016/17 havde GUBI en driftsindtjening på 88 mio. kr., og ca. ¾ af omsætningen stammer fra lande uden for Danmark. GUBI har hovedsæde i Nordhavn, Danmark.

Yderligere Information:

Axcel: