Axcel indgår partnerskab med familien bag en af verdens førende producenter af tilbehør til pickuptrucks

31. oktober 2017

Axcel indgår partnerskab med familien bag Mountain Top Industries – en af verdens førende producenter af tilbehør til pickuptrucks med hovedkontor i Frederikssund. Mountain Top har oplevet høj vækst de seneste år, og Axcel vil som ny partner understøtte fortsat ekspansion og indtræden på nye markeder. Mountain Top ejes i dag af Marie-Louise og Lars Bjerg, der begge fortsætter i selskabets ledelse og som medejere.

Mountain Top Industries har produceret tilbehør til pickuptrucks siden 1978 og har udviklet sig i tæt partnerskab med kunderne, der omfatter de førende producenter af pickuptrucks, dvs. Ford, Nissan, Renault, VW, Mercedes-Benz og Toyota.

De knap 170 ansatte arbejder med design, udvikling og produktion på Mountain Tops faciliteter i Frederikssund. Det nuværende hovedmarked er Europa, hvor virksomheden er markedsleder, men der er potentiale for at udvide globalt:

”Efter flere år med høj vækst er næste skridt i vores udvikling at ekspandere både salg og produktion på en række nye markeder, hvilket vi vurderer bedst kan ske i partnerskab med Axcel. I 2014 gik vi ind i Australien, men vi ser også et stort potentiale på bl.a. det amerikanske marked, som er mere end 20 gange større end markedet i Europa. Derfor ser vi frem til at kunne tage Mountain Top til næste niveau i tæt samspil med Axcel, som netop har erfaring med international ekspansion,” siger administrerende direktør Marie-Louise Bjerg.

Mountain Tops entré på det globale marked har ført til en fordobling af salget uden for Europa de sidste fire år, og det udgør nu mere end 20% af firmaets totale salg.

”Siden virksomhedens start i 1951 har vi gennemgået en omfattende udvikling som familieejet virksomhed. Derfor er det en stor beslutning at sælge, men efter længere tids overvejelse og dialog føler vi os sikre på, at Axcel kan medvirke til at bringe Mountain Top Industries videre,” siger direktør Lars Bjerg.

Markedet for pickuptrucks har længe været inde i en stabil, positiv udvikling i Europa, Oceanien og Nordamerika, og Axcel ser på den baggrund mange muligheder for at fortsætte i vækstsporet:

"Marie-Louise og Lars Bjerg har gennem fokus på produktudvikling, kvalitet og leveringssikkerhed skabt en virksomhed med en vifte af gode produkter og høj kundetilfredshed. Dertil har Mountain Top opnået en høj grad af effektivitet i alle processer, hvorfor fokus fremadrettet er på at skabe vækst på både etablerede og nye markeder, herunder bl.a. USA, hvor der sælges 3 millioner pickuptrucks om året,” siger Christoffer Müller, der er ansvarlig for investeringen i Mountain Top hos Axcel.

Købet af Mountain Top er den anden investering i Axcel V. Handlen er betinget af konkurrencemyndighedernes godkendelse.

Om Mountain Top

Mountain Top har produceret tilbehør til pickuptrucks siden 1978 og har ca. 170 ansatte, der arbejder med design, udvikling og produktion i Frederikssund. I 2014 åbnede Mountain Top et salgskontor i Australien. Mountain Top leverer tilbehør til bilproducenter som Ford, Nissan, Renault, VW, Mercedes-Benz og Toyota til fabriksmontering, men sælger også tilbehør til eftermontering hos forhandlerne. Mountain Top har modtaget Børsens gazellepris otte gange, senest i 2017, og er p.t. udnævnt af PwC som ”Årets Ejerleder”.

Axcel blev grundlagt i 1994 af en gruppe investorer fra Danmarks største finansielle og industrielle virksomheder. Axcel er i dag en nordisk kapitalfond, som fokuserer på mellemstore virksomheder og har en bred kreds af danske og internationale investorer. Axcel har rejst fem fonde med over 14 mia. kr. i kapitaltilsagn. Fondene har gennemført 48 investeringer og mere end 90 større tilkøb til disse. 37 virksomheder er blevet solgt eller børsnoteret. Axcel ejer i dag 11 virksomheder, som tilsammen har en omsætning på ca. 9 mia. kr. og omkring 6.000 medarbejdere.

Yderligere Information:

Axcel: