Axcel indgår partnerskab med familien bag den svenske kosmetikvirksomhed IsaDora

1. februar 2018

Axcel investerer i IsaDora – en af Nordens førende kosmetik-virksomheder med produktion og hovedkontor i Malmø samt yderligere produktionsfaciliteter i Bern. IsaDora er til stede på mere end 40 markeder og er en veldrevet virksomhed med et stort vækstpotentiale – stiftet og drevet af ejeren, Ingvar Vigstrand og familien, siden 1983.

Axcels investering skal ses i lyset af, at IsaDora har en meget stærk markedsposition i Sverige og det øvrige Norden, mens andre markeder rummer en række interessante muligheder for ekspansion. Kosmetikmarkedet er stabilt og voksende, drevet af øget global efterspørgsel.

”Ingvar Vigstrand har skabt en unik virksomhed fyldt med innovative og dygtige medarbejdere. Vi ser ind i et stort og voksende marked med årlige vækstrater i Norden på op til 5%, mens markeder som Mellemøsten, Sydeuropa, Østeuropa og Asien alle rummer spændende muligheder og endnu højere vækstrater. Vi kan også se, at USA har et stort potentiale, som skal forfølges, og derfor ser vi nu meget frem til sammen med ledelsen i IsaDora at lægge en mere detaljeret plan for fremtiden,” siger partner Vilhelm Sundström, der er ansvarlig for investeringen hos Axcel.

De knap 200 ansatte arbejder med udvikling, produktion og markedsføring på både virksomhedens hovedkontor i Malmø og på de yderligere produktionsfaciliteter i Bern. IsaDora står selv for distributionen af sine produkter på det svenske hovedmarked og yderligere seks markeder i Europa, mens de øvrige markeder er dækket af eksterne distributører.

”Siden virksomhedens start i 1983 har vi været på en fantastisk rejse som familieejet virksomhed, og har opnået en position som nr. 1 på det svenske marked. Det er altid en stor beslutning at sælge sit livsværk, men efter længere tids dialog med Axcel føler vi os sikre på, at vi nu har fundet den rette partner til at bringe IsaDora videre til næste niveau,” siger ejer og CEO Ingvar Vigstrand.

”IsaDora, som er en innovativ virksomhed inden for colour cosmetics, er værdsat af kunderne og har gode muligheder for at skabe organisk vækst. Det er præcis sådan en virksomhed, vi som kapitalfond gerne vil arbejde med, og jeg er derfor meget tilfreds med, at det er lykkedes for os at gennemføre denne investering i regi af Axcel V, hvor vi nu er oppe på tre investeringer,” siger Axcels Managing Partner, Christian Schmidt-Jacobsen.

Parterne har aftalt ikke at offentliggøre salgsprisen. Handlen er betinget af konkurrencemyndighedernes godkendelse.

Om IsaDora

IsaDora er en svensk producent og distributør af kosmetik med produktion og hovedkontor i Malmö samt yderligere produktionsfaciliteter i Bern (Schweiz). IsaDoras produkter ligger inden for kategorierne øjne, ansigt, læber og negle, og produkterne sælges i ca. 5.000 butikker fordelt på 40 lande. Hovedmarkederne er Sverige, det øvrige Norden, Tyskland og Mellemøsten. I Sverige og seks andre lande i Europa sælges produkterne direkte til stormagasiner, parfumerier, modebutikker og gennem e-handelskanaler, mens man i andre lande sælger produkterne via distributører. IsaDora ejes af grundlægger og CEO Ingvar Vigstrand og hans familie.

Axcel blev grundlagt i 1994 af en gruppe investorer fra Danmarks største finansielle og industrielle virksomheder. Axcel er i dag en nordisk kapitalfond, som fokuserer på mellemstore virksomheder og har en bred kreds af danske og internationale investorer. Axcel har rejst fem fonde med over 14 mia. kr. i kapitaltilsagn. Fondene har gennemført 47 investeringer og mere end 80 større tilkøb til disse. 37 virksomheder er blevet solgt eller børsnoteret. Axcel ejer i dag 11 virksomheder, som tilsammen har en omsætning på ca. 9 mia. kr. og omkring 6.000 medarbejdere.

Yderligere information:

IsaDora