Axcel godt i gang med sin femte fond

7. april 2017

Axcel indledte i efteråret 2016 arbejdet med at rejse Axcel V og har nu gennemført første closing på 352 mio. euro. Axcel V har opnået opbakning fra både eksisterende og nye investorer og har med første closing nået ca. 65% af fondens forventede størrelse på 550 mio. euro.

Axcel V vil følge samme strategi som Axcel IV, som er at investere i førende mellemstore virksomheder i Danmark, Sverige og det øvrige Norden. Det kan eksempelvis være familieejede virksomheder med behov for en partner til at gennemføre en ny vækststrategi, lokale virksomheder, der skal udvikles internationalt, eller virksomheder, der skal fokusere på og ekspandere deres kerneforretning. Axcels første fire fonde har under denne strategi gennemført 46 investeringer og mere end 80 tilkøb. 37 af disse investeringer er realiseret.

Den lange historik og et stærkt netværk har skabt en unik position for Axcel, som har tiltrukket en bred gruppe af investorer til Axcel V, der dækker bredt fra store institutionelle investorer til en lang række af familier, fonde og virksomhedsejere.

"Vi er meget tilfredse med, at det så hurtigt er lykkedes at få gennemført første closing af Axcel V," siger Christian Schmidt-Jacobsen, der er managing partner hos Axcel. "Det vidner om tillid til vores team, og at vi også fremadrettet vil være i stand til at skabe attraktive afkast. Vi ser nu frem til at leve op til denne tillid ved at investere i og udvikle en række spændende virksomheder," slutter han.

"Efter nu at have været med til rejse fem fonde i Axcel kan jeg bekræfte, at der ligger en stor indsats fra hele organisationen i at gennemføre en første closing af denne størrelse. Jeg er derfor glad for, at vi er nået så langt med vores femte fond på så kort tid," siger executive chairman Christian Frigast.

For yderligere information:

Christian Frigast
Executive Chairman

Christian Schmidt-Jacobsen
Managing Partner

Axcel blev grundlagt i 1994 af en gruppe investorer fra Danmarks største finansielle og industrielle virksomheder. Axcel er i dag en nordisk kapitalfond, som fokuserer på mellemstore virksomheder og har en bred kreds af danske og internationale investorer. Axcel har rejst fire fonde med sammenlagt ca. 1.350 mio. euro. i kapitaltilsagn. Fondene har gennemført 46 investeringer og mere end 80 større tilkøb til disse. 37 virksomheder er blevet helt eller delvist solgt. Axcel ejer i dag ni virksomheder, som tilsammen har en omsætning på ca. 1 mia. euro. og omkring 4.400 medarbejdere.